Anastasya
    Hej!

    Jag är en tjej som är 14 år och fyller 15 i höst. Jag måste välja en gymnasiet linje snart men jag får panik. Jag vill gärna bli en läkare. Har alltid vilja kunna bli en läkare sen jag var liten. Men saken är att man måste gå på Naturvetenskap linjen men jag är inte speciellt intresserad på det. Men sen finns det Vård & Omsorg på grammet. Jag kanske går på den istället. Men saken är att jag har väldigt låga betyg i NO ämnen och ett D på matte tror du att jag skulle komma in iallafall. Jag är nervös för det men samtidigt vad mina föräldrar tycker. Arnnas tänkte jag på Ekonomi och linjen psykiatri.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Ska du börja åk 9 till hösten? Du har ännu väldigt gott om tid! Under sommaren kan du repetera matte på www.matteboken.se

    Att söka till vård och omsorgsprogrammet är en mycket bra idé! Då får du bra uppfattning om vad det innebär att jobba inom vården. Du kan på VO bli behörig direkt efter gymnasiet söka till sjuksköterskeutbildning. Med komplettering på komvux eller på naturvetenskapligt basår på högskolan blir du behörig söka läkarprogrammet. Se även på www.yhguiden.se där många vidareutbildningar för undersköterskor finns och många andra bra utbildningar.
    Trevlig midsommar!!!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare