Ulrika

    Hej. Jag har i vuxen ålder sadlat om pga utvecklad dammallergi(är även allergisk mot hund,katt och häst samt känslig mot vissa partiklar). Jag studerade då merparten av kurserna till ekonomiassistent på gymnasienivå och gick sedan direkt över till YH studier inom Handel och Affärsmannaskap. Denna utbildning var mycket bred och jag läste bland annat kurser inom Marknad, Inköp, Sälj, Affärslogistik, Export och Import mm. Efter det har jag jobbat under lite mer än 2,5 år som Säljsupport där jag bland annat supportade säljarna, skötte kundtjänsten av företagets webbshop, utförde operativa inköp mot order, tog fram mejlutskick,jobbade administrativt med upphandlingar samt orderadministrativt mm. Nu är jag arbetssökande och har märkt att det nog hade varit bra att spetsa till mig något så att jag får en proffession då utbildningen var för bred. Jag känner även att jag på något sätt skulle vilja göra skillnad i samhället men är öppen för flera inriktningar, dock inte vården eller andra yrken som kräver att jag sadlar om helt. Har kommit till intervju bland annat som administratör, Turism och Landsbygdsutveckare, är aktiuell i en rekrytering som Näringslivsutvecklare inom en kommun och kundtjänst mm men faller ofta i slutet pga att någon annan har en något mer riktad utbildning. Har ni tips på tänkbara kortare högre utbildningar/kurser som skulle kunna göra att jag får en tydligare inriktning/profil. Jag gillar att hjälpa människor, att skriva, är intresserad av hälsa(stress/arbetsmiljö/arbetsrätt), är kreativ, utåtriktad och letar gärna svar och lösningar. Har ni några tips på tänkbara inriktningar?

    • Elin : Du har redan erfarenhet av yrkeshögskolestudier - du får gärna kika på www.yhguiden.se - utbud förändras. YH utb.får starta endast om bedömning görs att det finns goda chanser att få jobb!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ulrica,
    du påtalar ett viktigt "problem" - att arbetsgivare vill anställa ngn som passar perfekt och det tar tid att "rusta upp sig" för att passa perfekt till just "den positionen" som du söker till... och så finns det oftast ngn som passar lite bättre (tycker i alla fall hen som anställer). Men så länge arbetsmarknaden i Sverige funkar som den gör nu - att det få yrken som är Reglerade, fortsätter det på ungefär samma sätt - att man ska "rusta upp sig" så gott man kan, söka alla de jobben man vill få och hoppas på det bästa!
    Ett sätt att "få in foten" är via Praktik. Som arbetssökande borde du kunna få möjlighet att "jobba som praktikant" - i alla fall i några veckor. Arbetsförmedlingen beviljar i så fall Aktivitetsstöd (som är lika stor som A-kasseersättning) men du under de veckorna du är praktikant "jobbar" hos den arbetsgivaren som sedan kan, förhoppningsvis, anställa dig. Jag känner många fall då folk fick jobb "den vägen".
    Välj några arbetsgivare hos vilka du vill/kan jobba och försök få praktikplats hos dem med stöd av AF.
    ***
    Du frågar egentligen om vilken utbildning du kan gå för att öka chanser till att få jobb. Det är en svår fråga att besvara, då olika arbetsgivare kan värdesätta olika utbildningar (och även andra meriter som inte har med utbildning att göra - t.ex livserfarenhet (att man är äldre och kanske har bott i olika länder och/eller har jobbar inom en viss bransch).
    Elins förslag om att titta på YH-utb tycker jag är bra. Numera får man även gå "enstaka kurser" som ingår i en yh-utb (behöver alltså inte alltid gå hela yh-utbildningen).
    Exempel på några yh att titta på:
    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-i-besoksnaringen
    vårdyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gavle
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gavle
    teknikhogskolan/green-logistic-management
    dokumentcontroller-registrator-distans-xenter
    jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatör
    agil-projektledare-teknikhogskolan-karlstad-distans