a.
    Hej!

    jag tänkte fråga vad betyder första halvåret och andra halvåret

    Det står såhär på deras hemsida
    1:a halvåret 2018
    Kursstart från 1 januari 2018
    Sista ansökningsdag 13 maj 2018

    2:a halvåret 2018
    Kursstart från 1 juli 2018
    Sista ansökningsdag 15 maj 2018

    Vissa kurser har löpande antagning och är alltid sökbara

    D.v.s vad är skillnaden mellan första halvåret och andra halvåret vilken tror ni jag ska söka? Alltså jag tar studenten detta år och tänkte efter gymnasiet gå till komvux men undrar också får man efter gymnasiet gå till komvux direkt eller är det en specifik ålder t.ex 20 år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    du skriver att det står viss info på "deras hemsida" - vilken hemsida är det? Du får gärna sätta in en direkt/snabblänk.

    Angående läsa - efter gymnasiet- på Komvux
    Alla får söka till komvux. Men det är en annan sak att bli Antagen. Du förlorar inget av att söka till komvux, när som och vilka kurser/utbildningar du vill ... men du kan få svar OBEHÖRIG eller PLATSBRIST. Det är dock inte farligt att få ett sådant svar. :)

    Ang. åldergränser på Komvux
    om du får Examensbevis eller Studiebevis (vilket man får efter 3-årig utbildning på gymnasiet) - då spelar det ingen roll hur ung eller gammal du är; du är då "gammal nog" att kunna (i princip) läsa på komvux; men om man ej får examensbevis eller studiebevis, dvs har läst på gymnasiet under kortare tid än 3 år - måste man i så fall bli "gammal nog"... det är i så fall tidigast från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, som man kan påbörja läsa på komvux.

    Allmän info om första- respektive andra halvåret
    Generellt sett är det brukligt att kalla perioden från 1 januari till och med sista juni för FÖRSTA HALVÅRET och perioden från 1 juli till sista december - för ANDRA HALVÅRET.
    Så, om du vill påbörja din utbildning innan 1 juli - då börjar utbildningen under Första halvåret...
    men om utbildningen börjar 1 juli eller senare - då börjar den under Andra halvåret.