Yasmin
    Vad är skillnaden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yasmin!

    Tandhygienistprogrammet erbjuds i Sverige vid flera lärosäten. Programmens längd varierar, det finns 2-åriga program (120 högskolepoäng) och 3-åriga program (180 hp).

    Inom tandhygienistutbildningen finns två olika examina:

    Tandhygienistexamen – Higher Education Diploma in Dental Hygiene (120 hp)

    Kandidatexamen i oral hälsa - Degree of Bachelor of Science in Oral Health (180 hp).

    Efter avslutad kandidatexamen i odontologisk profylaktik kan det finnas möjlighet att fortsätta studera för magisterexamen i Odontologisk profylaktik.

    Alltså efter den 2-åriga utbildningen får man Tandhygienistexamen och det 3-åriga - leder till kandidatexamen i oral hälsa. för att komma in på påbyggnadsutbildningar på avancerad nivå, om man så önskar - på magister- eller masterprogram, behöver man den 3-åriga utbildningen.
    Anställning som tandhygienist som är ett av de Legitimationsyrken inom hälso- och sjukvården (legitimation utfärdas av socialstyrelsen) kan man om man får legitimation. Till grunden för legitimation ligger tandhygienistexamen eller kandidatexamen i odontoligisk prodylaktik.

    För utbud av svenska högskoleutb. var god se www.studera.nu - som är lärosätenas gemensam webbplats.