havva
    Hej
    Jag behöver hjälp:( Jag vill läsa Tandhygienist program i vårterminen. Vad krävs för att komma in på högskolan ? Jag har gått vård omsorg linje. Fast jag läser nu engelska 5 på komvux . Kan man söka ?
    • Anna : Har du på gymnasiet fått Slutbetyg? eller Samlat betygsdokument? eller vilket dokument fick du? kanske Studiebevis?
    • : Jag fick studiebevis.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Havva,

    du vill utbilda dig till en Tandhygienist >>, men du skriver inte vilket dokument du fick när du slutade på gymnasiet och det är synd, för att det är mycket viktigt att veta.

    Eftersom du nu läser Engelska 5, så kan du inte ha fått Examensbevis, för det kan man inte få utan godkänt betyg i eng 5. Läser du nu mot examensbevis eller vad för studieplanering du har på komvux?

    Om du tycker jag ställer för många frågor, så kan jag förstår det... men det är helt omöjligt att svara på din fråga om hur du blir behörig, om jag inte vet vilka tidigare betyg du redan har.

    Eftersom Tandhygienistprogrammet är en högskoleutbildning, måste du både ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET och särskild behörighet till just din utbildning som är - Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

    Om du läste Vård-och omvårdnad på gymnasiet, är det möjligt att du inte behöver få godkänt betyg i Naturkunskap 2 (det kanske går att använda sig av "ersättningsmöjligheter" - beror på vilka kurser du fick godkänt på gymnasiet i...). Matematik B eller Matematik 2 behöver du få godkänt betyg i. Det är också möjligt att du behöver få godkänt betyg i engelska 6 (det beror på vilken typ av utbildningsdokument du fick på gymnasiet...).

    Du får välja. Antingen måste du svara på alla nedanstående frågor ELLER be SYV på komvux att ge dig svar om hur du blir behörig.
    Jo, förresten, hittar inte några utbildningar till Tandhygienist som startar på våren; det ser ut som att de endast startar på hösten. Ansökningsperiod börjar kl.13.00 imorgon, fredag den 15 sept och vi får hoppas att någon ny utbildning dyker upp,...? :)

    Ber dig att svara på följande frågor:

    - vad heter det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet?

    - vilket år slutade du åk3 på gymnasiet?

    - har du planering på komvux (övergripande planering, som att du t.ex läser mot Gymnasieexamen eller mot ett Slutbetyg)?

    - vilka vårdkurser (inklusive Kurskoder) du har godkända betyg i (detta för att bedöma om du behöver eller inte behöver läsa Naturkunskap 2).

    - vilka betyg i Samhällskunskap har du?

    bästa hälsningar

    Hörs!

    ANNA

    Om du blir behörig innan vårterminen men ej kan söka pga det finns ingen Tandhygienistutbildning som startar på våren, kanske du vill söka till yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrket Tandsköterska >>? Om du börjar läsa till tandsköterska men sedan kommer in på Tandhygienistprogrammet, kan du byta /hoppa av yh tandsköterska och gå över till högskoleutbildning Tandhygienist/; detta för att inte "förlora en hel termin"... tänker jag.
    Du får, om du vill, kika på var yh-tandsköterska ges: - se på https://yhguiden.se/resultat

    • : Jag fick studiebevis. Jag slutade gymnasiet 2017. Ja jag har en plan på komvux. Jag har läst alla vård ämnen . Jag har E betyg på samhälleskunskap
    • Anna : Vilken kurs i Samhällskunskap är det du fick E betyg i? Om du fick E betyg både i Samhällskunskap 1a1 och i 1a2, i båda kurser - då är du behörig vad det gäller Samhällskunskap. Om du har godkända betyg i alla vård-kurser och får Examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, behöver du inte läsa Naturkunskap 2. Du behöver ha godkänt betyg i matematik 2. Du behöver också få ut ditt Examensbevis från komvux. För grundläggande behörighet behöver du även få godkända betyg i Engelska 5 och 6 och i Svenska eller Svenska som andraspråk 2 och 3.