Valentina
    Hej!
    Jag har gått om ett år så jag tar student nästa år jag vet inte vad jag ska välja tandhygienist eller barnmorska! Hur mycket krävs för dem alltså behörighet kan du berätta lite ?
    Tack för svaret

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Valentina!
    Behörighet till Barnmorskeprogrammet är utbildning till Sjuksköterska. Det är, alltså, så att man söker Sjuksköterskeutbildning & läser på heltid i 3 år.
    Efter det kan man söka påbyggnadsutbildning - Barnmorska, som är på 1,5 år på heltid.
    Behörighet till Sjuksköterskeprogrammet & till Tandhygienistprogrammet är exakt samma, nämligen:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b. (Nk2 kan ersättas med en kombination av tre kurser: Fy1, Ke1 samt Bi1).

    Det är, således, exakt samma behörighetskrav till Tanhygienist och till att - på sikt - bli Barnmorska.

    Du kan läsa information om högskoleutbilningar på http://jamforutbildning.studera.nu/.

    Tänk även på att det finns andra typer av eftergymnasial utbildning, t.ex. Yrkeshögskoleutbildningar. De är kortare än högskoleutbildningar /oftast på 1,5 år eller 2 år/. Se om du hittar någon utbildning på http://www.yhguiden.se/, som lockar.
    Det är oberoende (av varandra) antagning till högskola & yrkeshögskola, dvs man kan komma in på en högskoleutbildning & en yrkeshögskoleutbildning SAMTIDIGT och välja senare, vilken av dem, som man vill gå.

    Sammanfattning:
    det är exakt samma behörighet till Tandhygienist & Sjuksköterska. Barnmorskeprogrammet är en påbyggnadsutbildning efter Sjuksköterskeprogrammet.
    Det är 1,5 år kortare utbildningstid till att bli Tandhygienist, jämfört med Barnmorska.

    Önskar dig en fin sommar & du får gärna återkomma om du har fler frågor!
    Studie- & yrkesvägledare, Ludmila