Marie
    Hej!

    Finns det något land i EU som erbjuder en vidareutbildning från tandhygienist till tandläkare? Om ni inte vet, vem kan jag vända mig till för att få information?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    jag undrar om du menar med Svensk utbildning till tandhygienist eller med utbildning från deras eget land? Det är inte säkert att utbildning till tandhygienist finns i olika länder. Yrket kan i andra länder heta ngt annat och innehålla andra arbetsuppgifter än i Sverige.
    Sedan tänker jag på språket också - om utbildning i ett annat land som i princip skulle passa dig men som ges på ett språk som du inte kan; det är inte alls säkert att utbildning ges på engelska.

    Om du vill jobba utomlands, är det bäst att försöka komma på utbildning i just det aktuella landet.
    Om du vill jobba i Sverige, är svenska utbildningar att föredra, men om du ej kan komma in på tandläkarprogrammet i Sverige, men vill jobba som tandläkare i Sverige, skulle jag råda dig att försöka komma in på Tandläkarutbildning utomlands och inte i första hand gå via Tandhygienistutbildningen.

    Jag tänker också på "tidsaspekt". Det tar minst 2 år att utbilda sig till tandhygienist i Sverige och på den tiden kan utbildningsutbud ändras - både i Sverige och i det landet som du tänker läsa i... alltså, även om du idag skulle hitta en relevant utbildning i ett annat land, är det inte säkert att utbildningen är kvar om 2-3 år när du vill komma in på den sen...

    Det känns som om jag "radar upp" massa hinder, och så är kanske fallet också! Jag tror tyvärr inte på det upplägget som du ställer frågan om.
    Vet, uppriktigt sagt, inte vem man skulle kunna fråga om det heller...

    Exempelvis kan du testa fråga studievägledare och utbildningsanvariga på Tandhygienistprogrammen, om de känner till att deras f d studerande har vidareutbildat sig till Tandläkare utomlands och i så fall i vilka länder.

    Man kan givetvis fråga på de Universitet utomlands som erbjuder tandläkarutbildningar och andra tandvårdsutbildningar. Vi har dock ingen lista på de universiteten. Kika gärna på studera.nu/studera-utomlands där det finns många länkar om högre studier utomlands.

    Jag blir väldigt glad om du hittar var du kan få svar på din fråga och jag blir ännu gladare om du får ett positivt svar. Men tror tyvärr inte så mycket på det upplägget...
    Hör gärna av dig och berätta hur det går, om du fick svar - och i så fall varifrån och vilka svar!

    Vänligen
    ANNA
    P.S: vill "påminna" om det finns flera tandvårdsyrken, ex. tandtekniker >>