Miriam
    Hej!

    Jag går estet-musik på gymnasiet och om en vecka börjar jag 2:an. Jag har ganska länge tänkt att jag ska ta ett naturvetenskapligt basår eller liknande då jag tycker om natur-ämnena och tror att ett yrke inom medicin eller liknande skulle passa mig (men valde estet för att ha 3 roliga år på gymnasiet!).

    Under de senaste månaderna har jag snöat in på yrket tandläkare som nästan låter för bra för att vara sant. Att få träffa nya människor varje dag, känna att man gör skillnad, och samtidigt arbeta med händerna och få utlopp för den ”konstnärliga” biten!

    Dock har jag hört att det är väldigt högt tryck på utbildningen och undrar om jag har en möjlighet att uppnå min dröm (vill tillägga att jag gick ut med alla A förutom ett som var ett B i 1:an på gymnasiet) och sedan har jag även några allmänna frågor som jag skulle vilja ha svar på.

    - Är det bäst att gå basår direkt efter gymnasiet för att ej glömma bort?
    - Måste jag välja naturkunskap 2 för att läsa naturvetenskapligt basår eller räcker det med naturvetenskap 1b?
    - Kan jag läsa naturvetenskapligt basår utomlands?
    - Funderade lite kring meritvärdet och Gymnasiearbetet som man endast får godkänt på. Betyder det att man endast får 10 poäng till meritmedelvärdet som drar ner meritvärdet i det stora hela?
    - Måste jag läsa upp Bi1, Ke1 och Fy1 på komvux innan jag tar ett naturvetenskapligt basår?
    - Får man betyg på Basåret som också räknas in i meritvärdet?
    - Vad behöver jag göra för att ha en chans att komma in på tandläkarhögskolan? Handlar det om att få alla A eller att välja till rätt kurser? (Har valt till spanska 4, ska välja till Matte 3b och sedan står det mellan Engelska 7 (som ger merit) och Naturkunskap 2).

    Tacksam för svar!
    Mvh, Mirjam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mirjam!
    Jag ska försöka svara på dina frågor här nedan. Du frågar:
    - Är det bäst att gå basår direkt efter gymnasiet för att ej glömma bort?
    Mitt svar: Ja, det är bra att gå basår direkt efter gymnasiet, men man kan även göra det senare, om man direkt efter gymnasiet ska göra annat, t.ex jobba. För att inte glömma bort det man läst sig på gymnasiet kan man bedriva självstudier, repetera det man kan och kanske t o m lära sig lite mer på egen hand.

    Du frågar:
    - Måste jag välja naturkunskap 2 för att läsa naturvetenskapligt basår eller räcker det med naturvetenskap 1b?
    Mitt svar: som behörighet till de svenska basåren ser ut idag så behöver man inte läsa naturkunskap 2.

    Du frågar:
    - Kan jag läsa naturvetenskapligt basår utomlands?
    Mitt svar: jag vet inte om naturvet.basåren erbjuds utomlands och om de finns utomlands är det inte alls säkert att ett svenskt lärosäte kommer erkänna de studierna för att bedöma dig som behörig. Om du hittar studier utomlands som du vill läsa, fråga då antagningsgrupperna på de lärosäten dit du vill söka tandläkarprogrammet på om de kommer erkänna dina studier utomlands, för särskild behörighet.

    Du frågar:
    - Funderade lite kring meritvärdet och Gymnasiearbetet som man endast får godkänt på. Betyder det att man endast får 10 poäng till meritmedelvärdet som drar ner meritvärdet i det stora hela?
    Mitt svar:
    - Betyget i gymnasiearbete räknas inte in. Dock krävs det godkänt betyg i gymnasiearbete för att uppfylla kraven och kunna få ut examensbevis från gymnasiet (eller från komvux).

    Du frågar:
    - Måste jag läsa upp Bi1, Ke1 och Fy1 på komvux innan jag tar ett naturvetenskapligt basår?
    Mitt svar:
    - Naturvetenskapliga basår på de svenska lärosäten brukar inkludera kurser som är "liknande" Biologi1 och 2, Fysik1a och 2 och Kemi 1 och 2 samt Matematik 4 (ibland även Matematik 3). --- Däremot brukar Naturvetenskapliga TERMINER kräva att man redan har godkända betyg i nat.vet.ämnena på nivå 1 och definitivt kommer kräva även godkänt betyg i matematik 3.

    Du frågar:
    - Får man betyg på Basåret som också räknas in i meritvärdet?
    Mitt svar:
    - kurser man läser på högskolenivå kan inte påverka meritvärde som man får genom kurser på gymnasiet eller komvux. Får du godkända betyg i nat.vet.kurser på basåret på högskolenivå, blir du behörig till tandläkarprogrammet och du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen, men med det meritvärde som du fick "på" ditt examensbevis i gymnasiet.

    Du frågar:
    - Vad behöver jag göra för att ha en chans att komma in på tandläkarhögskolan? Handlar det om att få alla A eller att välja till rätt kurser? (Har valt till spanska 4, ska välja till Matte 3b och sedan står det mellan Engelska 7 (som ger merit) och Naturkunskap 2).
    Mitt svar:
    - Jag skulle råda dig välja läsa engelska 7 (framför naturkunskap 2). Genom moderna språk 3 och 4 + engelska 7 kommer du uppnå max antal meritpoäng.
    Du behöver få så högt meritvärde på dina gymnasiala betyg som möjligt. Sedan behöver du också bli Behörig vad gäller Särskild behörighet till "din" högskoleutbildning. Alla behöriga sökande konkurrerar sedan om studieplats. Man kan konkurrera i flera urvalsgrupper samtidigt. Har man resultat från högskoleprovet, prövas man i HP-urvalet. Samtidigt brukar de flesta även prövas i betygs-gruppen eller grupper. Eftersom du inte kommer bli behörig utan komplettering efter gymnasiet, kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Du vinner på att både ha gjort högskoleprovet och uppnått så högt meritvärde på dina gymnasiala betyg som möjligt.

    • Miriam : Okej, tack! Det hjälpte mycket. Men som jag förstår så handlar det om att få så bra gymnasiala betyg som möjligt och även göra HP. Och sedan att jag prövas i kompletteringsgruppen (som är lägre status på och svårare att komma in med?). Skulle du råda mig att fortsätta kämpa för att uppnå min dröm eller sikta på ett yrke med lägre tryck? Om det är näst intill omöjligt kanske det är bättre att inse det nu än om 3 år!:-)
    • Anna :

      Vad är "nästintill omöjligt" eller bara svårt - är en tolkningsfråga. Många personer kommer varje år in på tandläkarprogrammet. Se vilket resultat på högskoleprovet du får. Man kan göra högskoleprovet flera (många) gånger och det är bästa/högsta resultat som gäller. Om du vill kämpa för att kunna bli tandläkare eller om du vill ändra dig och sträva efter ett annat yrke är mest upp till dig. Det finns även andra yrken inom tandvården: kasta gärna ett öga på flera tandvårdsyrken - Tandhygienist, Tandtekniker, Tandsköterska. Du kan också titta på många andra yrken. På Framtid.se/yrken presenteras cirka 2.ooo yrken.