Frida
    Hej! Jag är en tjej som precis börjat ettan på gymnasiet och naturlinjen. Jag har börjat fundera på vad jag vill göra efter gymnasiet då jag både funderar på att antingen plugga till läkare eller tandläkare. Min fråga är om du kan berätta namnen på några läkar och tandläkarhögskolor samt vilka kurser utöver naturprogrammet som behövs för att komma in med.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Gå in på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida; och skriv Läkarprogrammet i sökfältet, så får du fram alla de universitet son erbjuder läkarprogrammet i Sverige idag; skriver du in Tandläkare,  får du fram alla de universitet som erbjuder tandläkarutbildningen ...

    ang. Kurser som krävs, så ingår alla dem i inriktningen Naturvetenskap på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, men det är bra (dock inte obligatoriskt) att läsa även kurser för meritpoäng - och det är eng7, moderna språk 3&4 eller matte 5 och matte specialisering.

    Studie- och yrkesvägledare