Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det går inte att ge ett generellt svar på frågan som du ställer därför att det kommer en arbetsgivare att avgöra. Som regel har en Tandsköterska i Sverige examen från en yrkeshögskoleutbildning Tandsköterska som är på 325 yrkeshögskolepoäng och brukar ges på heltid under lite längre tid än 3 terminer (cirka 1,6 år, alltså lite längre än 1 och ett halvt år). Exempel på yrkeshögskoleutbildningar till Tandsköterska:
    utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska-vardyrkeshogsolan
    utbildning/arena-yrkeshogskola/tandskoterska
    utbildning/yh-region-kronoberg/tandskoeterska

    Det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa som Tandsköterska med en annan utbildning än yrkeshögskoleexamen från yh-Tandsköterska men vår erfarenhet är att det händer sällan, utan som regel anställs man med just yh-examen.
    Du/ni får gärna kontakta de arbetsgivare som anställer tandsköterskor och ställa den frågan där. Jag tror ni kommer få svar om att i fall någon person med tandsköterska-yh-examen söker jobbet som kommer hen få jobbet framför en annan sökande som går tandläkarprogrammet men i fall ingen med rätt utbildning söker så kanske en tandläkarstudernade kan få en chans och speciellt om hen har kommit längre inom sin tandläkarutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare