Erika

    Hej! Vad är skillnaden mellan dessa två utbildningar förutom att tandläkare är 5 årigt och tandtekniker är 3 årigt? Stämmer det att tandtekniker har i ingångslön på 33,000kr i snitt?

    • : Min dröm är att bli tandläkare, har dock ej poängen så kommer att göra HP så mycket så att poängen räcker. Funderar då på att läsa tandtekniker under denna tid men gratis utbildning i sverige är väl 6 år? Så sammanlagt kommer det bli 8 år. De 2 åren som ej är gratis hur mycket betalar man då?
    • Milla :

      Läs, nedan, Julias svar. Tänk på hur mycket du förlorar i inkomst om du ska läsa i 8 år! Formellt sett, kommer inte utbildning till tandtekniker hjälpa komma in på tandläkarprogrammet. Om du ska gå utbilding till tandtekniker, så föreslår jag att du försöker acceptera att du kanske ska jobba som just Tandtekniker eller inom något "liknande" yrken som t.ex Anaplastolog

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    du frågar om "gratis utbildning" och vad man betalar? Men jag tror du har missuppfattat vad det handlar om. 6-år är det den tiden som studiemedel räcker till, och läser man under längre tid (på högskolenivå) har man då tagit ut alla sina "studiemedelsveckorna" och kan inte få mer pengar från CSN. Man ska då inte börja betala terminsavgifter bara för att man ej längre kan få studiemedel från CSN.
    Utbildning till tandtekniker leder till yrket TANDTEKNIKER. Om yrket Tandtekniker var god läs på framtid.se/yrke/tandtekniker  angående lönen så är den uppgift vi har är att genomsnittlig lön som man får efter cirka 10-15 år i yrket är på 33.000 kr/månaden; ingångslönen är lägre.

    Det är bra att du planerar att göra högskoleprovet. Gör HP så många ggr du hinner och orkar.