Erika

    Hej! Jag har inte poängen som krävs för att söka till tandläkarprogrammet via grupperna (BII OCH BI), så jag måste söka via högskoleprovet. Kan ni se statistik på hur många poäng på högskoleprovet som krävs för tandläkarprogrammet? Jag hörde att det var 1,4 senast, stämmer detta? Stad spelar ingen roll. Jag har alla ämnen för att kunna söka FÖRUTOM kemi 2. Jag kommer att söka till kemi 2 distans via komvux och enligt plan vara klar med kemi 2 i mars. Kommer jag hinna göra högskoleprovet och kunna söka till HT 2021?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,

    vi hoppas att högskoleprovet kommer erbjudas under våren 2021, men vi vet inte pga Covid-19. Godkänt betyg i kemi 2 måste du ha, annars är du obehörig.
    Det går att titta på hur högt resultat på HP som krävdes förut, men hur det blir framöver är det ingen som vet.
    T.ex på Karolinska institutet i Stockhom -

    till höstterminen räckde det med 1,35 resultat på HP och innan var det högre. Det beror i mångt på att man ej kunde skriva HP under våren 2020 och de med "gamla" HP-resultat hade då bättre läge och kunder komma in.
    Gör ditt bästa i kemi2, försök få så högt betyg du kan och träna inför HP. Lycka till!