Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    I Sverige ges tandläkarprogrammet på fyra lärosäten: universiteten i Umeå, Stockholm (Karolinska institutet, KI), Göteborg och Malmö (i alla fall som det är nu, året 2023) och du kan i din ansökan på www.antagning.se söka till 12 olika alternativ, men vid Umeå universitet brukar antagning göras endast med start på våren, så till hösten kan man endast söka på 3 lärosäten.
    Alla utbildningar till Tandläkare på de lärosäten där utbildning, i Sverige, erbjuds, får plats i din ansökan. Det vi rekommenderar att man i första hand söker till den utbildning som man helst vill komma in på, oavsett hur svårt det brukar vara att komma in / detta för att antagningsgränserna kan gå upp och ner.
    Antagningsgränserna vid de tidigare antagningar är inte hemliga och du kan lätt se dem t.ex via studera.nu/jamför-utbildning?tandläkare - tänk på att antagning görs i flera urvalsgrupper /betygsgrupperna BI och BII samt BF=omdöme från en folkhögskola/, HP-urval (resultat från högskoleprovet) och även AU, alternativt urval kan ske vilket är vanligtvis fallet på KI i Stockholm. Det kan mycket väl vara så att det var olika lätt/svårt att komma in på olika lärosäte även beroende på vilken eller vilka urvalsgrupper man prövas i.

    Studie- och yrkesvägledare