frida
    Hej! Jag har tänk ut att jag vill bli tandläkare. Jag har inte betygen som krävs så jag gjorde högskoleprovet i höstas för första gången och fick resultatet 1,2 (1,3 på verbala och 1,1 på kvantitativa). Ett resultat som absolut inte räcker, men jag pluggade en del inför det och det kändes ändå som ett bra första försök. Efter jul satsade jag helt på att höja mitt högskoleprovresultat, jag pluggade flitigt fram till provdagen 5 april (igår), varje dag, och jag kände mig ganska säker. Jag hade läst någonstans att man brukar höja sig någon/några decimaler från första provtillfället till andra så jag antog att det även i mitt fall skulle vara så. Proven kändes sådär, kvantitativa kändes svårt och jag hann inte riktigt med alla uppgifter under provtiden, fanns där även frågor jag inte förstod och fick därför chansa på ett flertal. Däremot gick de verbala proven ganska bra. Kände mig ändå ganska nöjd, var ju i alla fall säker på att jag skulle höja mig och jag hade ju alltid fler chanser. Kom sedan hem och rättade mitt kontrollpapper och insåg att jag antagligen landar på 1,2 igen (ca 1,4 på verbala och 1,0 på kvantitativa). Nu känner jag mig ganska tom och rådvill. Borde jag fortsätta kämpa eller ska jag ge upp och byta väg? Hade tänkt läsa natur-basår till våren för att lägga till det som saknas i min behörighet för att kunna läsa tandläkarprogrammet, men nu vet jag inte om det är värt det? Visst kan jag ju samtidigt få in mycket mattekunskaper genom det men om det ändå inte höjer mig tillräckligt så är det ju ändå en förlust av tid och engagemang. Samtidigt vet jag inte vad jag annars vill, känner mig ganska vilsen i tanken om framtiden.

    mina styrkor på högskoleprovet är: ord, mek, eng och dtk. (ord: 16/20p)
    svårast har jag med xyz. ( 9/24p) Jag kan räkna ut saker och kan majoriteten av formlerna för att kunna göra det, men jag tror att jag saknar den logiska mattematiken, alltså att kunna förstå vad jag räknar ut och varför.

    Vad ska jag göra? Tror du att det är möjligt att höja sig från 1,2 (till minst 1,6 poäng), trots det att jag pluggade flitigt till detta provtillfälle och antagligen erhöll det samma? Försöka igen och igen och läsa naturvetenskapligt basår, eller helt enkelt byta väg och ge upp?

    tacksam för svar

    2 Svar

    Helena SYV
    Hej Frida!
    För det första så tycker jag att du ska vara nöjd med dina resultat på Högskoleprovet. Det är en helt ovan situation för de allra flesta och om man då även har egna krav på sig att det ska leda till ett resultat omedelbart så blir det en viss press. Det finns många som gör Högskoleprovet om och om igen och en del höjer sina resultat och andra gör det inte. Det är omöjligt för mig att svara på om du oavsett om du pluggar innan provet eller ej kommer att höja ditt resultat. Det jag däremot slås av när jag läser det som du skrivit är att det känns som om du "låser" dig lite vid själva högskoleprovet. Kanske du ska se efter vad det finns för andra vägar, du nämner själv naturvetenskapligt basår. De kunskaperna du får där är ju oavsett vad du kommer fram till att du vill göra i framtiden inte bortkastade. Ibland kan en handling som man gör föra en närmare det mål man har, ibland kan den föra en någon annanstans och målet förändras.
    Om du känner att du behöver "bolla" dina tankar vidare så ta en kontakt med en studie- och yrkesvägledare i din kommun. Lycka till! Helena
    Lena SYV på GymnasieGuiden
    ...snubblade över denna fråga här och vill bara lägga till Helenas svar att de på en del högskolor finns alternativa urval - läs mer här om detta urval på t.ex Karolinska i Stockholm när det gäller just Tandläkare http://ki.se/utbildning/alternativt-urval

    /Lena, Syv