Leila
    Hej, jag är 16 år och går på naturvetenskapslinjen och jag vill bli tandläkare, men det verkar vara omöjligt att få A i allt och därför undrar jag ifall man kan plugga upp sina betyg i komvux och sedan söka in till tandläkarlinjen. Jag undrar också vad för betyg man måste ha för att kunna komma in på tandhygienist utbildningen, liksom tandläkare kräver typ 21.5 hur mycket kräver tandhygienist?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leila,

    Liselotte

    Tandhygienistprogrammet/utbildningen finns idag på 6 olika orter.

    Var antagningsgräns kommer att "hamna" när du ska söka - är det ju ingen som vet.

    Vi kan givetvis titta på hur det var förut, och göra prognoser utifrån det. Men, nu kommer det att bli en stor förändring - BIex och BI urvalsgrupperna slås ihop från antagning till hösten 2017 och hur det påverkar antagningsgränsen i BI gruppen (som blir kvar, för att BIex försvinner och "går in i" BI urvalsgruppen) - är det ingen som vet. Det får vi se om ett år, när antagning till höstterminen 2017 är avklarad.

    Antagningsgräns för dem som kom in på Tandhygienistutb. nu till hösten 2016 var på de flesta orter kring 16-17, men högre i Malmö - kring 18-19. Men det är betydligt lägre än till Tandläkarprogrammet.

    Som sagt, vi vet inte hur ihopslagningen av BIex och BI urvalsgrupper påverkar antagningsgränser. Mitt råd till dig är att du läser så gott du kan och gör ditt bästa i varje kurs, försöker få så högt betyg i varje kurs som möjligt, men utan att överanstrända dig för att hälsa är det Viktigaste. Utan hälsa kan du varken läsa eller jobba, så tänk på att du har väldigt många år kvar till pension, och spara på krafterna lite... :)

    När du går i åk3 på gymnasiet, kan du göra ansökningar till högskola/universitet. Om inget ändras, ska du kunna söka upp till 20 olika alternativ inom högskola (så är det idag). Du kan i så fall söka Tandläkarutbildnignar på alla orter först, och sedan Tandhygienist - som lägre prioriterade alternativ. Sedan, om det blir så att du kommer in på Tandhygienist, kan du ändå välja att i stället försöka höja dina betyg för att senare komma in på Tandläkarprogrammet i stäIIet.

    Du kan också göra högskoleprovet och komma in på resultatet av HP, oavsett hur höga betyg du får i gymnasiala kurser. HP ger dig en extra chans att komma in på en högskoIeutbildning.

    Jag vill också tipsa om flera yrken inom Tandvård - Tandtekniker>> och Tandsköterska>>.