sara
    Hej
    jag har inte topp betyg har mest E och ett par C, men har E på Englska. jag vill söka universitet i polen för tandläkarutbildning. Jag vet att det finns någon utbildning där som tar emot låga betyg men vet inte hundra vart den heter och vet inte hur jag kan hitta sådana utbildningar. Jag undrar också om det finns tandläkarutbildningar runt om i Europa som tar emot låga betyg. Vissa universitet kräver prov för att komma in, undrar om man hittar universitet utan detta prov.
    Undrar också om man går ut tredje ring har man rät att gå på sommarskola, och hur går det att skriva in sig på sommarskola när man går i privat gymnasium om mitt inte erbjuder detta.

    Hoppas du kan svar på minna frågor, skulle vara väldigt tacksam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    jag börjar med att svara på din sista fråga - om sommarskola. Om jag försåt dig rätt, så går du i å k 3 på en fristående skola. Gymnasieexamen /eller för dem, som inte uppfyller krav för det, - Studieintyg/ får du i början av juni och efter det är det ansökan till KomVux du får göra. KomVux kan ha sommarkurser.
    Det går att ta kontakt med SYV på komvux redan nu eller kanske det heter Vuxenutbildningen i just din kommun - och fråga om det blir sommarkurser nästa sommar och när man anmäler sig till dem. Oftast kan man anmäla sig på kommunens hemsida /den kommunen där du är folkbokförd/.

    Och nu till frågan om studier på eftergymnasial nivå utomlands. Här http://www.studera.nu/studerautomlands.4.7433f8012f7262642c80001461.html finns det mycket bra information.
    Ang. studier i Polen, rekommenderar jag att du vänder dig till Polska ambassaden, som borde kunna hänvisa dig rätt & här är deras hemsida http://www.sztokholm.msz.gov.pl/sv/root.

    En av organisationer som kostnadsfritt hjälper svenska ungdomar att hitta passande studier utomlands på eftergymnasial nivå heter Study Abroad och på deras hemsida http://www.studyabroad.se/tandlakare.aspx kan du boka rådgivning - via mail/telefon eller träffa dem personligen i Stockholm /de har även kontor i Göteborg & i Malmö/.

    En annan orgnisation heter Rotary och deras hemsida finner du på länken http://www.rotarystudent.se/utbyte-18-30-aar.aspx.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare