A
    Har läst om tandläkarutbildningen och vad intagningspoängen är och då är det 20.0 eller 21.0 osv. Betyder det då att man måste ha betyget A på alla kurser?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej,
    20.0 får man i Meritvärde om man har alla A betyg i alla gymnasiekurser
    eller
    om man har B-betyg i alla gymnasiekurser + max antal Meritpoäng.

    Om det förra året krävdes 21.0 för att komma in, då krävdes det t.ex.
    1. alla A-betyg i alla gymnasiekurser + 1.0 i Merit
    2. hälften A och hälften B betyg + 1.5 i Merit

    Man kan också komma in på resultatet av högskoleprovet. Högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig, men just för konkurrens gäller resultatet av HP. Teoretiskt sett, kan man ha alla E betyg i alla gymnasiekurser och komma in på Tandläkarutbildningen (om man har tillräckligt högt resultat på HP).

    Ha det bäst!
    Liselotte SYV
    Liselotte