Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Yasmin!

    Yrkeshögskoleutbildningar kan man söka helt oberoende i vilken kommun man bor eller är folkbokförd i. Det enda du behöver tänka på om du ska kunna pendla till skolan (om det är ok pendlingsavstånd eller om det är för långt).

    Jag ser att det kommer att starta Tandsköterskeutbildnignen även i Borås, se här >>

    och i Uddevalla, se här >> och i Göteborg men också på många andra orter runt om i Sverige.

    Du får söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar - till hur många som helst. Antagning sköts oberoende av dina eventuella ansökningar till andra utbildningar. Du behöver därför inte prioritera "i första hand", "i andra hand" - utan varje ansökan till en yrkeshögskoleutbildning blir i första hand.

    Om du kommer in på flera olika utbildningar, kan du bestämma sen - vilken utbildning du tackar Ja till och vilken du lämnar "återbud" på, dvs säger Nej till en erbjuden utbildningsplats. Det är helt OK att göra så.

    Tandsköterksa - är ett mycket populärt yrke och konkurrens om utbildningsplatserna kan bli ganska stor. Det skriver jag inte för att skrämma dig, utan för att motivera dig att söka till många olika utbildningar samtidigt. Om det blir för långt att pendla, så kanske kan du flytta till utbildningsort. Det finns också ibland möjlighet att byta ort sen, några veckor eller månader efter utbildningsstart.

    Yrkeshögskoleguiden kan du se alla de olika utbildningar till Tandsköterska och även andra YH och du får söka hur många YH som helst, finns ingen begränsning.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med din ansökan till yrkeshögskola!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret :) jag tänkte söka utbildningen som börjar vår 2017 och då är det bara Göteborg stad som man kan söka.