Rahaf
    Hej!

    Jag undrar vad den grundläggande behörigheten för tandtekniker är?
    Jag sökte på webben och såg att det är matte 2, sam 2 och naturkunskap 2. Men svenska och engelska då? Vilka kurser krävs inom de två ämnen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rahaf,
    Grundläggande behörighet beror inte på vilken högskoleutbildning man vill söka till; den är samma för alla utbildningar och inom svenska och engelska kan lite olika krav ställas, beroende på om man har Examensbevis eller Slutbetyg eller om man har utländska gymnasiebetyg. Vilken typ av utbildningsdokument har du: examensbevis, slutbetyg eller utländska gymnasiebetyg?

    *****
    Angående Särskild behörighet till utbildningar som leder till yrket Tandtekniker så gäller följande: godkända betyg krävs i Matematik 2; Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.

    I stället för Samhällskunskap 1b kan man ha betyg i två små kurser: 1a1 och 1a2;

    i stället för Naturkunskap 2 kan man ha  betyg i Fysik1a, Kemi1 och Biologi 1 eller examen från Naturbruksprogrammet eller Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller Komvux (med ett antal godkända kurser som just ersätter Nk2 betyget); alltså om man har examen från NA, VO eller NB, så är chansen stor att man ej behöver läsa Nk2.

    Inom matte, så är det Matemaik 2a eller 2b eller 2c, vilken som av de kurserna.

    • : Det är utländskt gymnasiebetyg som jag har
    • Julia : Vad fick du för svar om värdering av ditt gymnasiebetyg? Står det i bedömningen att du har Grundläggande behörighet? Vilka kurser för Särskild behörighet har du - utifrån ditt gymnasiebetyg?
    • Julia : Innehåll i kursen matematik 2 kan du se på https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2
    • Julia :

      Om du har utländska gymnasiebetyg, behöver du (för Grundläggande behörighet - vad gäller Svenska och Engelska) ha godkänt betyg i SAS, svenska som andraspråk 3 eller godkänt resultat från TiSUS-test; inom engelska behöver du godkänt betyg i Engelska 6.

    Läs alla kommentarer