LA

    Hej! Jag har läst vård och omsorg programmet i gymnasiet, sen har jag kompletterat ämnen i komvux, samt läste jag naturvetenskapligt basår i Gbg uni. Jag har två frågor: 1- I basåret har jag inte klarat matematik 4, men jag ansökte till matematik 5 i komvux och har klarat den, alltså jag fick gödkänt i matematik 5 . Jag vill läsa vidare till tandläkareprogrammet. Men skulle jag komma in i tandläkareprogrammet om jag har matematik 5 och inte 4, fast matematik 4 är behörighet för att kunna komma in, men jag har matematik 5 istället. 2- Kan jag ta bort matematik 2 och 3 från mitt gymnasiets examen? För att de två är inte obligatoriska kurser i vård-och omsorg programmet. Alltså de är utökade kurser, och det som är obligatorisk där är matematik 1a. Samt jag har 2900 poäng i mitt gymnasiets examen, därför tänkte jag göra så. Om det skulle funka att ta bort de, skulle jag vara behörigt fortfarande att komma in i tandläkareprogrammet med matematik 5 som jag har? Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på fråga nr.1  -- Som jag tolkar reglerna så är du med godkänt betyg i matematik 5 behörig till de utbildningar som kräver matematik 4 och lägre mattebehörighet; detta för att kurserna i ämnet matematik på gymnasiet bygger direkt på varandra. Men du får för säkerhets skull fråga Antagning.se - du kan t.ex ringa på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550720.
    Svar på fråga nr.2 -- i dokumentet Examensbevis får ingenting ändras: man kan inte ta bort kurser eller lägga till kurser i ett examensbevis.Att kurserna inte är obligatoriska i ett visst gymnasieprogram t.ex VO spelar i detta fallet ingen roll. Om kurserna är markerade i ditt examensbevis med "U" och de inte krävs för särskild behörighet och inte ger dig meritpoäng, då kommer betygen i de kurserna inte räknas in. Alltså, om Matematik 2 och 3 är i ditt examensbevis markerade med "U" då kommer inte de betygen räknas in - när du söker till läkar- eller tandläkarprogrammet som kräver matematik 4. Skulle du däremot söka till sjuksköterskeprogrammet (t.ex) då kommer betygen räknas in - detta för att matematik 2 krävs för särskild behörighet till ssk-programmet och matematik 3 kommer i det fallet ge dig meritpoäng
    Vad gäller behörighet i ämnet matematik till tandläkarutbildningar i Sverige, så krävs det matematik 4. För grundläggande behörighet krävs godkänt betyg i matematik 1. Om man har eller inte har betygen i matte 2 och 3 spelar i detta fallet ingen roll. Har du godkänt betyg i matematik 5, som är en högre/överliggande kurs "mot" matte4, då är du, enligt min uppfattning, behörig.

    Studie- och yrkesvägledare
    • LA : Hej! Tack för svaret! Jag läste matematik 2 i gymnasiet, alltså den står i min examensbevis, men matematik 3 har läst i komvux. Då kan jag isf ta bort denna matematik 3, för att den ska inte räkna i mina meriter? Eftersom de har räknat både matematik 2 och 3 i meriter, fast matematik 2 ligger som utökade kursen. Därför jag undrar nu om jag har rätt att ta bort matte 3 för den ligger inte i min examensbevis.
    • Milla : Om du har matte 2 som U-kurs i ditt examensbevis och söker till en utbildning som kräver matte 4, då bör inte betyget i matte 2 räknas in (för att den kursen krävs ej för särskild behörighet och den ger inte dig några meritpoäng). Och matte 3 som du läst på komvux bör hanteras på samma sätt - alltså betyget bör inte räknas in när du söker till en utbildning som kräver matte 4. Kontakta antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar, är mitt råd.