Rono

    Hej, jag kommer välja att ta en examen från komvux från naturvetenskap inriktning, men då har jag inte inräknat en merit poäng. Alltså saknar jag en meritpoäng, men tänker mig ändå söka till universitet. Ifall jag inte kommer in, vill jag läsa denna meritpoäng som jag kan få för matte 4 och därför kommer jag söka både universitet och en kurs på matte 4 till hösten. Kommer jag då få gå denna kurs i matte 4 trots att jag har en komvux examen, men jag saknar en merit poäng och då borde jag väl få gå den kursen ändå om det skulle behövas?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rono!
    Komvux har begränsade resurser och varje utbildningsplats kostar pengar. Om du inte behöver matte 4 för särskild  behörighet, då blir du lägre prioriterad. Att vilja läsa kurser för att höja sitt meritvärde när man redan är behörig kallas för "konkurrenskomplettering" och det är så att man kan för konkurrens göra högskoleprovet. Man kan också söka göra prövningar i de kurser i vilka man redan har godkända betyg - för att höja betygen och på så sätt få högre meritvärde.
    Du har rätt att söka till komvux. Jag hoppas du får utbildningsplats, men det kan också bli så att du får svar PLATSBRIST. Du kan då söka till varje nästa kursstart, men komvux kan svara PLATSBRIST (alltså att du inte får plats på kursen) varje gång du söker. De som redan har examensbevis från gymnasiet eller från komvux är på komvux lägre prioriterade än de som läser mot examensbevis.
    Jag kan alltså inte svara om du får eller inte får läsa matematik 4 på komvux, utan jag kan också förklara att du kanske inte kommer in på kursen, oavsett hur många ggr du söker, men du har rätt att söka hur många ggr du vill.
    Att avstå från att ta ut examensbevis kanske inte heller hjälper dig: för att om du redan har betyg i kurser så pass att du kan ta ut examensbevis så är det för komvux detsamma som om du redan har tagit ut examensbevis. Det som skulle motivera komvux ge dig plats på matte 4 är om du saknar den kursen för särskild behörighet till exempel inför läkarprogrammet eller civilingenjörsutbildningen. Men om du söker utbildningar som inte kräver matte 4 och du redan kan ta ut examensbevis, är du lägre prioriterad men du kan ha tur och pengarna kan räcka även för din studieplats på matte4-kursen. Vi håller tummarna!

    • : Okej super då vet jag! Tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!