Elias

    Jag råkar för tillfället fått en måttlig depression och min studiemotivation är tyvärr inte den bästa, vilket gör att jag oroar mig för mina studieresultat väldigt mycket. Det jag undrar är, som rubriken lyder, om högskolor tar hänsyn till sådant när det gäller antagningen. Antar om inte så är det komvux som gäller.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,

    till de svenska högskoleutbildningar konkurrerar man i betygsgrupper med Meritvärde (summan av jämförelsetalet + ev. meritpoängen) - alltså är det en siffra;
    i HP-urvalet - med resultatet av högskoleprovet som också den är en siffra;
    och det finns ingen möjlighet att i de siffror inkludera ngt annat än just de resultat som man har uppnått,

    men... så ibland kan lärosätena öppna (till vissa utbildningar - ibland) möjlighet att söka i AU-urvalet (alternativt urval). AU är ett undantag men om den möjligheten öppnas, då kan lärosätet ta hänsyn till väldigt mycket annat än betygen (ofta är det motivation och att man kan ses som extralämplig till just den specifika utbildningen).