Ester
    Hej,
    Jag är en svensk medborgare som har pluggat i Sverige till och med årskurs 1 på gymnasiet. Efter det fortsatte jag mina studier utomlands och går nu i årskurs 3 på gymnasiet (årskurs 12) i det bulgariska skolsystemet. Efter att jag har tagit studenten vill jag plugga vidare i Sverige. Hur måste jag gå tillväga för att det ska bli möjligt, med tanke på att jag inte har betyg i svenska 3? Programmet som jag är intresserad av kräver Engelska 6 och Samhällskunskap 1b. Jag har betyg i Samhällskunskap 1b, men inte i Engelska 6 från Sverige. Däremot har vi engelska som ett ämne här. Måste jag exempelvis göra något högskoleprov eller ta igen någon kurs för att det ska bli möjligt för mig att ansöka till det programmet?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ester!
    Läs noga information som finns på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning och på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning
    Du kommer behöva skicka dina betyg för värdering (bedömning) till UHR; universitets- och högskolerådet - då får du svar om din utländska utbildning ger dig grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige. Om hur du ansöker om bedömning - var god se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/ansokan

    Du behöver också skaffa dig godkänt betyg i Svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk3 eller klara med godkänt resultat TiSUS-test ("test i svenska för universitets-studerande").

    Vad gäller engelska, så behöver du antingen skaffa dig godkänt betyg i Engelska 6, eller klara av en av testerna (eller så kanske UHR bedömer att den engelskan du kommer ha i din utländska examen räcker, och att du i så fall inte behöver komplettera i ämnet "engelska"). Se information på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/det-har-behover-du-ha/behorighet-i-engelska