Aurora
    Hej! Jag går i nian nu och måste bestämma mig för en linje väldigt snart, men har svårt för att veta vilken som passar mina intressen och mål bäst ..... Jag vill gärna bli Arkitekt, Mode designer eller inredningsdesigner- något liknade iallafall. Jag har endast tillgång till Mora Gymnasium, så de linjer jag tror passar bäst i mitt läge nu är Teknik-design eller estet-bild. För att bli behörig som arkitekt måste jag lägga till en massa kurser ifall jag väljer estet, såsom NK2, alternativt lägga till kemi och fysik 1,Matte 3c (alltså 1c och 2c också)... Skulle detta fungera? Eller blir det för mycket? Är det smidigare att endast ta Teknik? Men då är jag rädd att jag inte får samma design kurser, för jag vill hellre gå designkurserna som estet erbjuder? Skulle ni kunna beskriva skillnaden i designkurserna? Alltså det man lär sig och ska kunna göra efteråt.
    Dessutom vill jag gärna ha en bred linje/utbildning; en som ger behörighet till universitet, och kan leda till alla utav mina alternativ just nu, och förhoppningvis mera..

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aurora!
    Du har fram till slutet på Omvalsperioden, som ligger under våren - att bestämma dig. Det är OK att ändra sig under omvalsperioden. Därför har du ännu ganska gott om tid.

    Du skriver om att du är intresserad, i första hand, om yrken: Arkitekt, Modedesigner eller Inredningsdesigner.

    Arkitekt-utbildningar på högskolenivå i Sverige kräver, för särskild behörighet, godkända betyg i Matematik 3, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b. på estetiska programmet läser man endast matematik 1b som en obligatorisk kurs; om det blir möjligt att lägga till matematik 2 och 3 som valbara kurser - beror på ... bl.a på om lärarkapacitet kommer att räcka, på din skola. I Teknikprogrammet ingår matematik 1, 2 och 3 som obligatoriska kurser.
    Samhällskunskap 1b läses som obligatorisk kurs både på ES och på TE; på ES behöver du även läsa Naturkunskap 2 och det kan inte garanteras att det blir möjligt.
    I fall du på gymnasiet inte blir behörig, kan du komplettera efter gymnasiet.

    Yrken Modedesigner och Intedningsdesigner - kan man få jobba inom efter diverse olika utbildningar. Se gärna avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/modedesigner och på framtid.se/yrke/inredningsdesigner

     Boka in Infokväll den 21 nov 2019 på Mora-gymnasium
    Du kan också kontakta Marknadsföraren [email protected] och fråga om du kanske kan boka prova-på dagar på de utbildningar som intresserar dig i första hand.
    *******
    Allmänt sett, kan man tänka väldigt olika kring gymnasiestudier:
    - man kan tidigt bestämma sig för vilken eftergymnasial utbildning man siktar på och välja gymnasieprogram, utifrån vilken behörighet man måste uppnå till "sin" eftergymnasial utbildning;
    eller
    - så kan man hitta utbildning på gymnasiet som man tycker är rolig att läsa och så ser man sen, hur det blir med behörighet; det går i allra flesta fall Komplettera - för behörighet - efter gymnasiet.

    Vänligen
    Julia syv