Hej Anchiliqe!
    Både Teknikprogrammet och Ekonomiprogrammet är högskoleförberedande, dvs man lär sig inte något yrke på gymnasiet och tanken är att man söker vidare till högskola eller yrkeshögskola.

    Grundläggande behörighet till högskolestudier är "inbyggd" i alla högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Särskild behörighet till olika eftergymnasiala utbildningar är det ganska OLIKA (eller t o m VÄLDIGT olika) vad man ska ha för kurser... och det beror mycket på vilka valbara kurser som din gymnasieskola kan erbjuda och sedan vilka av dem som du väljer att läsa.

    De kurser som läses som obligatoriska på Teknikprogrammet kommer att ge dig Särskild behörighet till följande högskoleutbildningar: om du läser någon ANNAN INRIKTNING än Teknikvetenskap, blir du behörig till - Civilekonom, Psykolog, Socionom, Studie- & yrkesvägledare, Ämneslärare i Företagsekonomi, Geografi, Sjöingenjör, Maskintekniker, Sjökapten, Styrman.

    Om du läser inriktning Teknikvetenskap på TE, blir du behörig till: till de utbildningar (se ovan) som på de övriga inriktningar på TE + till ämneslärare i Fysik, Teknik, Matematik, Civilingenjör, Brandingenjör, Ortopedingenjör.

    De kurser som läses som obligatoriska på Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik - kommer att ge dig behörighet till: Jurist, Psykolog, Socionom, Studie- & yrkesvägledare, Förskollärare, Lärare i fritidshem, lärare på låg- och mellanstadiet, Ämneslärare i geografi, samhällskunskap & filosofi.

    De kurser som läses som obligatoriska på EK, inriktning Ekonomi - behörighet till: Jurist, Civilekonom, Psykolog, Socionom, Studie- & yrkesvägledare, Förskollärare, Grundlärare i Fritidshem, Mellanstadielärare, Lågstadielärare, Ämneslärare i företagsekonomi, geografi, samhällskunskap, filosofi

    ...och med de "rätta" valbara kurser på Ekonomiprogrammet blir du även behörig till
    Ämneslärare i språk, matematik, naturvetenskap, idrott & hälsa;
    Sjöingenjör och sjökapten;
    Tandhygienist
    Arbetsterapeut
    Sjuksköterska
    Lantmästare
    Fysioterapeut
    Landskapsarkitekt
    Arkitekt
    Agronom.

    Det beror ganska mycket på vilka VALBARA kurser som du läser på gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hög av dig om du har fler frågor!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA