Hej Alexander!

    Det finns inte någon kurs som heter just Astronomi på gymnasiet men man kan läsa en kurs Naturvetenskaplig specialisering och inom den fördjupa sig i bl a astronomi.

    Den kursen /Naturvetenskaplig specialisering, 100 poäng/ får läsas som Programfördjupande på Teknikprogrammet, det kan du se i Programplanen för Teknikprogrammet men den får också läsas som programfördjupande även på Naturvetenskapsprogrammet, vilket du kan se i Programplanen för NA och det blir svårt att välja, förstår jag! :)

    Jag tycker du bör jämföra programplaner på de två programmen (blått text ovan är klickbara länkar :) och se vilka obligatoriska kurser som ingår. Sedan skulle jag råda dig fråga på skolorna - som du kan tänka dig att söka till - var man har störst chans att läsa Naturvetenskaplig specialisering (det är ej en obligatorisk kurs på någon av programmen och skolorna är ej skyldiga att erbjuda den). Det spelar ingen roll om du får läsa den som programfördjupande eller som en kurs inom Individuellt val. Det är ändå samma kurs.

    På NA får du läsa Biologi och du måste läsa Moderna språk.

    På Teknik behöver du inte läsa Biologi och du kan "slippa" läsa Moderna språk. Det är mindre Historia på Teknik /hälften av det man läser på Naturvetenskapsprogrammet/.

    Det finns fem inriktningar på TE och två - på NA. Om du söker till en skola som erbjuder flera inriktningar på Teknikprogrammet, kan du under åk1 bestämma dig angående inriktning och det är större variation /fler inriktningar att välja mellan, jämfört med NA/.

    Du kan också, om du inte redan gjort det, göra Intressetest inför gymnasieval och du kan också göra en annan typ av test - Personlighets test och se om resultatet blir till hjälp för dig att välja mellan TE och NA.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till!

    ANNA

    • Mikael : OBS! allt som är i "blått" i svaren från Fråga SYV är klickbara länkar. Bara så att ni vet... ;)