Iris
    Hej, jag ska välja gymnasium snart pch undrar om det är stor skillnad mellan natur och teknik. Är det mer so-ämnen om jag går natur? Om tag tar teknik och väljer till biologi och kemi, har jag exakt samma behörighet till alla högskolor som om jag tar natur? Är det någon nivåskillnad?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är ingen nivåskillnad på TE och NA. Men det är omöjligt att bli behörig till alla högskoleutbildningar, oavsett gymnasieprogram för att vissa utb kräver språkkunskaper om det är t.ex språklärare man vill bli eller läsa internationell inriktning inom ekonomi.

    Men om du tänker på "vanliga utbildningar" som t.ex jurist eller polis, så läser man för lite historia på teknikprogrammet och det krävs att lägga till historia 1a2,50 poäng - för att komplettera upp och bli behörig till de utbildningar där historia 1b krävs för särskild behörighet.

    Sedan är också så att det går inte att garantera att en elev på teknikprogrammet ska läsa biologi. Om ingen lärare finns på skolan eller om det är för få eller för många elever som väljer biologi, kommer det inte att vara möjligt. Är det inte en obligatorisk kurs på programmet, kan du inte kräva läsa den. Du kan önska och hoppas på tur men det finns inga garantier.

    Studie- och yrkesvägledare