Anonym
    uh. så här ligger det till. Jag har valt natur som mitt första val och kom in. har ungefär lite mer än 280 i merit. Grejen är att jag vet inte om jag ska byta till natur eller inte. själv tycker jag att teknik är roligare än natur dock vill jag inte spendera 3 år med en klass med bara killar. Jag vet mycket väl att många tjejer går natur och väldigt få tjejer går teknik. För mig spelar det inte så står roll med ämnena matte osv dock tycker jag mindre om biologi. Efter gymnasiet tänker jag plugga vidare med något som har med teknik att göra och där ligger grejen. Jag vill jobba med teknik men vet inte om jag vill gå teknik i gymnasiet. Är det man lär sig i teknik nödvändigt för att läsa teknik relaterade program senare (högskola osv) eller kan jag gå natur och ändå ha lika stor chans som alla andra som går teknik? Hur stora är skillnaderna mellan Teknik (Information och Media) med Natur? Som sagt har förklarat typ mitt "livs" stora problem och funderar på att göra om val.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, tycker du förklarar din valproblematik bra! Om du står ut med biologin i ett eller två år - beroende vilken inriktning du väljer och att läsa ett år språk så kanske Natur kan vara ett ok alternativ om du vill gå i en blandad klass. Kan dock vara svårt att veta innan vilka som valt men visst - Natur brukar vara lite mer blandat killar och tjejer.

    För att gå vidare till mer avancerade utbildningar inom Teknik som t.ex Civilingenjör så behöver du främst läsa Fysik och matte ( Fysik 2 och Matte 4) och det gör du på Natur - så det spelar ingen roll om du går Teknik eller Natur för den delen. Om du går Natur med inrikning Natur så blir du behörig till det mesta på högskolan. /Lena, Syv