Mustafa
    Är naturvetenskapsprogrammet ett bra program ifall man vill bli arkitekt? Eller teknik programmet som är bättre? Eller kvittar det vilken man väljer?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mustafa,
    behörighet till Arkitektprogrammet på Högskolan är: Grundläggande behörighet för högskolestudier + Matematik 3, Naturkunskap 2 & Samhällskunskap 1b. Naturkunskap 2 kan ersättas av Kemi 1 & Fysik 1a.
    Både Natur & Teknikprogrammet innehåller kurser: Matte 3, Samhällskunskap 1b, Kemi 1 & Fysik 1a.

    (Se programplan för Teknikprogrammet här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf
    och för Naturvetenskapsprogrammet på länken http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf)

    Man blir, alltså, behörig att söka till Arkitektprogrammet om man går Natur eller Teknikprogrammet /vilket som av dem/ - under förutsättning att man uppfyller krav för Gymnasieexamen /minst 2500 poäng med alla obligatoriska kurser godkända/ samt har minst betyg "E" i Matte 3, Samhälle 1b, Kemi 1 och Fysik 1a.

    Angående "ett bra gymnasieprogram" för en viss eftergymnasial utbildning, så är det - förutom formella behörighetskrav - jättesvårt att säga, vilket program som är bäst.
    Tänk på att det brukar vara höga antagningspoäng till Arkitektprogrammet. Du måste därför sträva efter att få höga betyg i alla gymnasiekurser. "Bäst gymnasieprogram" för dig blir det programmet - där du kan få höga betyg /för att kunna komma in på Arkitektutbildningen/.
    Jag skulle råda dig att ta en extra titt på programplanerna (se två länkar ovan) & välja det programmet /och sedan den inriktningen inom programmet/ där du - utifrån just dina styrkor & personliga egenskaper - har förutsättningar att få högsta möjliga betyg.

    Jag råder dig även överväga att göra ett Högskoleprov /som ger en extra chans att komma in på högskolan/. Information om Högskoleprovet hittar du här http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html.

    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare