Martin
    Hej! Jag har ett problem. I höst börjar jag gymnasiet och jag har valt teknikprogrammet, men jag börjar nu i efterhand bli orolig om jag valde rätt program. Jag funderar på att byta till el eller bygg då jag gillar att göra praktiska saker och jag vill även ha ett praktiskt jobb och inte bara sitta på ett kontor hela dagen.
    Jag gick ut med ett högt slutbetyg i grundskolan (295 poäng). Jag är ingen direkt pluggis utan jag pluggar oftast 1-2 dagar innan provet. Likadant gör jag med inlämningar, jag jobbar inte så jätte mycket i skolan med det utan gör mycket hemma dagen innan deadline. Så jag är ganska lat av mig.
    Jag vet inte heller om jag vill plugga vidare efter gymnasiet och därför är jag lite osäker om jag valde rätt program. Jag vet heller inte riktigt vad jag vill bli i framtiden men jag vill ha en ganska hög lön som jag är villig att jobba extra för, och även helst något praktiskt jobb. Jag valde teknik just för att jag är lite osäker vad jag vill bli i framtiden och att min mamma tycker det.
    Mina favorit ämnen i skolan var: so, teknik, slöjd och idrott
    Jag vet att det är mycket matte på teknik och jag har inte så svårt för det (fick ett C i matte) men jag tycker att det är tråkigt. Fysik gillar jag mer än matte.
    Så min fråga till dig är: tycker du att jag ska välja ett yrkesprogram (el eller bygg) eller tycker du jag ska gå teknik? Mvh Martin

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar om du gjorde rätt när du valde Teknikprogrammet till hösten. De alternativ du funderar på nu är el- eller byggprogrammet. Du har höga poäng utifrån slutbetyget från grundskolan men är osäker på om du vill fortsätta studera efter gymnasiet.
    Jag antar att du inte har fått det definitiva antagningsbeskedet än /det är lite olika datum i olika delar av landet när antagningsbesked skickas ut/. Jag skulle göra så här, om jag var "i dina skor": invänta det definitiva antagningsbeskedet & se om du kom in på ditt första alternativ, som är Teknikprogrammet. Om så är fallet, har du minst två veckor på dig att ev. tacka nej till din plats. Innan du tackar nej till platsen (om du nu bestämmer dig för att göra det), råder jag dig att söka upp Studie- & yrkesvägledare i din kommun och ta reda på om det står lediga platser på el- eller byggprogrammet på den gymnasieskolan, där du vill gå. /Det är viktigt att du tänker på att vid SEN ANSÖKAN ställs man SIST I KÖN och det spelar just då, tyvärr, ingen roll att man har högre poäng än de som är antagna. Det är sådana "praktiska detaljer" som också är viktigt att tänka på.
    Sedan är det så också att det är möjligt att byta gymnasieprogram efter att man har påbörjat gymnasieutbildning, t.ex. efter första året på gymnasiet, söka på nytt till ett annat program.

    Du skriver att det är viktigt för dig att ha hög lön & att du vill ha ett praktiskt arbete. Därför, tycker jag, att du bör ta reda på så mycket som möjligt om arbetsvillkor för elektriker och byggnadsarbetare för att ha bättre underlag för ditt beslut. Det kan du göra på olika internetsajter, t.ex. här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D182&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    och
    http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FSokResultat.aspx&sv.url=12.78280711d502730c1800072

    På den här sidan http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/ kan du jämföra löner för olika yrken och även se om det är lätt eller svårt att få jobb inom olika yrkesområden /i alla fall så som det ser ut nu/.

    Jag hoppas att mitt svar gav dig någon ny synvinkel och ledde dig närmare ett beslut.
    Vänligen
    Ludmila, SYV