Mattias
    Hej SYV!
    Nu är det gymnasieval, jag skickade in min ansökan med Teknik - Media & Info som första och valde Samhälle som andra. Jag blev väldigt tveksam men det känns som att jag valde rätt. Jag valde Teknik - Medie & Info pga att jag tycker det är intressant med Datorteknik, Programmering, kodning osv. Jag har hört att Matematiken där är väldigt svår. Just ju når jag ett D i Matten. Fast jag ansträngde mig inte så mycket med matten under terminen då jag var skoltrött och aldrig följde med i betingen, fast på Nationella Provet i Matematik (C-A Delen) lyckades jag snitta ett B. Kemi tycker jag är tråkigt också, fast jag är bra på det och har högsta betyg i det. I fysiken når jag också ett bra betyg. Fysik tycker jag också är hyfsat intressant.

    Jag funderar på att gå Teknik pga intresset för Programmering osv (som jag sa) fast det känns som att skoltröttheten och Matematiken kommer ta över, och så kommer jag inte orka. Samtidigt vill jag gå Samhälle pga av intresse till politik,samhällskunskap och att de är en bred linje. Men samtidigt så är jag otroligt dålig på Tyska (Moderna Språk då).

    Så frågan är, vad tror du skulle vara rätt att gå? Kan man byta till Samhälle ifall man gått Teknik 1 eller 2 terminer (Kanske 3)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mattias!

    Just byta från ett program till ett annat när man har läst minst en termin, är det en fråga till rektor på "den mottagande skolan" och det viktigaste är då att få reda på : finns det ledig plats? - om ingen ledig plats finns, kan du inte byta. Om ledig plats finns, då är det rektor som fattar beslut om hen kan ta in en ny elev. Du har, alltså, ingen "rätt" att bara "ta och byta". Det kan dock gå bra att byta (här är det mycket slump som avgör, framförallt om ledig plats finns den skolan dit du vill byta).

    Det du absolut har rätt till - är att söka om till åk 1 igen till ett annat program, när det blir ansökningsperiod nästa år. Kommer du in, kan du gå om ett år på ett annat program.

    Nu har sista dag i omvalsperioden i Stockholms län varit 18 maj och du kan inte ändra din ansökan, så det är nog sent påtänkt men annars så skulle jag föreslå att du tittar på http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media

    Som du kan se i programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf läses inte Moderna språk på ES och Matte är det enbart 1b som läses som en obligatorisk kurs. Webbutveckling 1 och 2 får läsas som Programfördjupande kurser på ES, men ej programmering. Kanske kan programmering läsas som kurser inom Individuellt val, 200 poäng. I fall man läser ES på en skola där även Teknikprogrammet erbjuds, är det troligtvis lättare att få läsa Programmering inom individuellt val (eftersom behörig lärare lär finnas på skolan).

    Nu har du Teknikprogrammet som ditt första val och vi hoppas du kommer in. Det där med matten, som är så svår - så är det så att TE och NA är två gymnasieprogram där man läser mest matte av alla program. Har man inte super lätt för matte, får man plugga mer. Vill man inte det, så blir det oftast inte så bra resultat.

    Med vänlig hälsning
    Mikael