Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns många olika kurser och program där man på högskolan studerar programmering.
    Hitta den utbildningen på högskolenivå som du är intresserad av: www.studera.nu är lärosätenas gemensam sida och www.antagning.se är sidan där man gör ansökan. När du hittar den utbildning du är intresserad av ser du under "behörighet" om det krävs kurser för särskild behörighet. Grundläggande behörighet krävs alltid till alla utbildningar på högskolenivå i Sverige.

    Vill man läsa civilingenjörsprogrammet (inom datateknik, om du är intresserad av data/IT) - så krävs det för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiekurser: Matematik4, Fysik2, Kemi1.

    Det finns också program (ofta kortare på max 3 år) där särskild behörighet är betygdligt lägre, t.ex inför his.se/webbutvecklare-programmering krävs endast godkänt betyg i Matematik 2.

    Och till det här programmet: liu.se/utbildning/program - krävs godkänt betyg i Matematik 3c (eller i en gammal kurs Matematik C).

    Eftersom det finns så många olika utbildningar inom programmering (även om man endast tittar på utbildningar på högskolor-universitet) så går det inte att uppge en fullständig lista med alla utbildningar med tillhörande behörighet i ett svar här på fråga SYV. Dessutom finns det utbildningar inom programmering på andra ställen än högskolor-universitet, t.ex inom yrkeshögskola. "kasta ett öga" på listan på yh-utb. på yhguiden.se/resultat?Education.text=programmering