Ronnie

    Jag läste första år teknikprogrammet på en gymnasieskola, sen hoppade av och vill nu fortsätta på komvux men inte samma linje. Jag fick A-D på alla mina ämnen dvs alla godkända och nu bestämde mig att byta till Naturprogrammet, jag har 1400 poäng kvar och har börjat mina studier nu i agusti. Min fråga är vilken grupp hamnar jag vid antagning till högskola? Direkt eller komplettering gruppen Spelar det någon roll om var (gymnasieskola eller Komvux) man tagit examen? eller ger de motsvarande behörighet? Tack på förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ronnie,
    behörighet man får genom examen på komvux eller på gymnasieskola kan bli densamma.
    Du frågar om vilken grupp du kommer prövas i. Svar: beror på hur många kurser med betyg från gymnasiet respektive från komvux som kommer ingå i ditt examensbevis.
    I examensbevis från komvux har man 2400 poäng, av dem 100p. - gymnasiearbete. Betyget i Idrott och hälsa 1 får ej ingå.
    Om du kommer ha max 800p. från gymnasiet och resterande - från komvux, då prövas du med det examensbeviset i BI, direktgruppen, men om du har fler än 800p. (alltså fler än tredje del) betyg som du fick på gymnasiet in i ditt examensbevis från komvux, prövas du i BII, kompletteringsgruppen.
    Boka tid med SYV på komvux för studieplanering, är mitt råd.

    • : Kurserna jag har läst på gamla skolan blir totalt 950 poäng
    • : Kan jag välja att inte ha med 150 poäng av de nu i min planering?
    • Mikael : Kursen idrott och hälsa 1 får inte ingå i examensbevis från komvux. så, kanske du har 850 poäng betygsatta kurser som du kan ta in i examensbevis från komvux. Det är inte en allmän rättighet att inte ta in kurser som kan tas in (endast med motiveringen att man vill bli prövad i en annan urvalsgrupp), så jag kan inte lova dig vad komvux i din kommun godkänner vad gäller planering av examensbeviset för dig. Prata med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.