Axel
    Hej!
    Jag går teknikprogrammet och det mesta flyter på.
    Jag valde i mitten av ettan att ta Matematik 4 och Fysik 2, men jag har nu på senare tid upptäckt att jag inte kommer att behöva fysik 2 för min högskoleutbildning men jag kommer att behöva Matematik 4. Fråga : Kan jag byta bort fysik 2 mot en enklare kurs men fortfarande gå Matematik 4? Alltså byta fysik 2 mot t.ex. entreprenörskap eller vad som erbjuds?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Axel,
    bra att studierna "flyter på" *L* :-)!
    Svar på din fråga beror lite grand på...
    1. om du läser Fysik2 och Matematik4 som kurser iNOM INRIKTNING Teknikvetenskap
    eller
    2. om du valde Fysik2 och Matematik4 som kurser INOM PROGRAMFÖRDJUPNINGEN som separata kurser.
    Sedan beror det på om just din skola har möjlighet att erbjuda dig ngt. annat i utbyte mot Fysik 2 - som också passa in i ditt schema.
    Det är visserligen samma kurser och man kan undra - vad spelar det för roll om de ingår i inriktningen eller läses som programförjupande? Jo, så här är det: i din gymnasieexamen måste det ingå bland annat SAMTLIGA KURSER FRÅN EN AV INRIKTNINGARNA.
    Det finns fem inriktningar på Teknikprogrammet. De här skolorna http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nti-gymnasiet-eskilstunaerbjuder en av inriktningar
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-ljud-bildskolan-nykoping
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/grillska-gymnasiet-i-eskilstuna
    erbjuder en av inriktningarna och du kan se vilka kurser som ingår i inriktningen under VISA BESKRIVNING - tryck på den texten och ett fönster öppnas som visar inriktningskurserna.

    Den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nils-ericsonsgymnasiet erbjuder alla de 5 inriktningarna som finns på TE och du kan lätt jämföra de kurser som ingår i inriktningarna om du öppnar alla fem VISA BESKRIVNING under alla de fem inriktningarna.
    Alla kurser inom EN AV INRIKTNINGARNA måste du läsa.
    Om du t.ex. läser inriktning Teknikvetenskap - då kan du inte ta bort Fysik2, för att den kursen ingår i inriktningen men om du byter inriktning till den, där Fysik 2 inte ingår, då måste du läsa ALLA KURSER SOM INGÅR I DEN NYA INRIKTNING i stället.
    Är det för krångligt?
    Återkom i så fall - med uppgift om vilken inriktning du läser och jag skall försöka förklara bättre.
    I vilket fall så behöver du gå via SYV på din skola för att ändra din Studieplan.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV

    Hej igen,
    om du valde Fysik 2 och Matematik 4 som PROGRAMFÖRDJUPANDE då borde du kunna byta bort en av kurserna mot en annan kurs av det som erbjuds på din skola.
    Ett "logistiskt problem" kan uppstå - om din skola skapade egna "lokala paket" på så sätt att ni fick välja kombinationer av programfördjupande kurser i stället för separata kurser.
    Allmänt gäller: det är 400 poäng Programfördjupningar som läses på Teknik. Listan på vilka kurser som FÅR läsas som programfördjupande på TE är ganska lång. Varje skola kan inte erbjuda alla de kurserna och skapar egna kortare listor av vad som finns. Sedan kan skolor skapa egna "profiler" för att underlätta schemaläggning och planering av lärarkapacitet. Exempel - om ännu fler (än "bara" du--- :-) elever ändrar sig och inte vill läsa Fysik 2, då blir det för få att det skulle bli "ekonomiskt försvarbart" för skolan att bedriva undervisning i den kursen men de som vill behålla kursen för att de behöver den för sin behörighet till högskola - kommer givetvis att kräva att få läsa den. På så sätt kan det uppstå problem för skolan. Det skapas därför "lokala regler" för när det är "deadline" för att ändra sig angående valbara kurser.
    Jag hoppas du förstår hur jag menar att svar på din fråga är "kanske"... dvs formellt sett så måste du kunna byta, men i praktiken kan du få ett "nej" när du kommer med den begäran. Boka tid hos SYV snarast eller ännu bättre - skicka mail till SYV på din skola nu på en gång, så att hen läser det tidigt imorgon bitti, förklara att du vill byta bort Fysik 2 mot - Vad som erbjuds i stället? eller kom med egna önskemål om vad du vill läsa i stället.
    Ju snabbare du kommer med denna fråga/begäran - desto större är chansen att du får byta kurs.

    Mvh och lycka till! Jag håller tummarna för dig! :-)
    ANNA SYV
    • : Jag läser informations och medieteknik inriktningen, och har alltså valt fysik 2 och matematik 4 som programfördjupning.
    • Anna : Jag skrivet ett utökat svar till dig nu. *L*
    • : tack så mycket för hjälpen Anna! Jag skickar mail till SYV på momangen:) Jag hoppas att det kommer att gå eftersom ungefär halva klassen inte kommer att läsa fysik 2.
    • Anna : Jag hoppas det blir så som du önskar! Jag kommer att hålla tummarna för dig! Lycka till! *L* ;-)
    • Anna : Känner du någon kompis som också har frågor, kan du tipsa om oss. :-)
    Läs alla kommentarer