Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil;

    om vi tittar på särskild behörighet - t.ex till Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik på Umeå Universitet, så krävs det godkända betyg i följande gymnasiala kurser: fysik2, kemi1 och matematik 4.
    På ekonomiprogrammet läser man matematik upp till matematik 2 eller 3, beroende på inriktning och man läser inte kemi eller fysik. Därför kommer du behöva komplettera efter gymnasiet. Just matematik upp till och med 4 kanske du ska kunna lägga till (välja till) på ekonomiprogrammet men jag tror inte du ska kunna läsa fysik eller kemi.
    Kemi 1 och fysik 2 är kurserna på 100p. och fysik 1a - en kurs på 150poäng, så det blir sammanlagt 350 poäng att läsa och det är studier på heltid i ca en termin (på en termin på komvux brukar man på heltid läsa 400p.).
    Så, komplettering på komvux, på ett tekniskt bastermin eller på en folkhögskola kommer du behövar göra - efter gymnasiet. Sen blir du behörig att söka till Civilingenjörsprogrammen, bl.a i teknisk fysik.
    Lärosätenas gemensam sida är www.studera.nu - där kan du hitta de utbildningar på högskolor och universitet i Sverige som du är intresserad av och bl.a se vilken särskild behörighet de kräver.

    Vänligen
    Julia