Fatima

    Hej! Jag har läst på Civilekonomprogrammet. Började i höst år 2021. Men fram till December 2021 gjorde jag ett studieuppehåll pga lite hälsoproblem. Jag meddelande CSN och den sista utbetalningen jag fick var då också i November 2021. Vill påpeka även att under termin 1 på Civilekonomprogrammet, läser man 5 kurser. Jag blev klar med 2 av dem innan studieuppehållet. Den tredje kursen blev jag icke godkänd i och det var då jag gjorde mitt studieuppehåll. År 2022, Februari meddelande jag kursansvariga om att jag ville läsa klart termin 1 och vill börja från vart jag har stannat, dvs läsa om kurs nr 3 och fortsätta därifrån. och fick därför börja med klassen som hade börjat år 2022. CSN i andra hand sa åt mig då att jag inte skulle få SCN förrän jag blir klar med tentan som jag fick icke godkänd i, dvs tentamen för kurs nr 3. När jag blev godkänd i den så sa de att jag inte har rätt att få CSN då min registrering tillhör 2021 och i 2022 borde jag ha börjat på termin 2 därför är registreringen ogiltig fram tills jag gör en ny registrering, dvs söka vidare till termin 2. Så jag fick ingen CSN hela våren termin. Men jag fortsatt ändå och blev klar med alla tentamen för termin 1. Under sommaren bestämde jag mig för att göra ett program byte och sökte till tekniska basår istället. Jag har börjat och allt går ganska bra/okej hittills men är mycket orolig på vad som kan hända om jag inte klarar någon tenta fram till sommaren 2023 då jag har hört, på grund att jag läste Civilekonomprogrammet (termin 1) och fick CSN fram till November 2021 så kan det ske vissa problem med att jag blir skyldig till CSN eller att jag inte får CSN i överhuvudtaget när jag väl börjar ett program. Stämmer det? Eller jag har uppfattat det fel av den som har sagt till mig? I så fall vad är det som kan hända om jag inte klarar någon tenta fram till sommaren 2023? Hälsningar Fatima

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima,

    frågor om studiemedel besvaras bäst av de som är experter på de frågorna och det är personal hos CSN. Jag skulle inte lyssna på "någon som sa ngt. till mig" utan mitt råd är att du läser information på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat och att du gör ditt bästa i alla kurser du läser. Du kan ju inte göra mer än ditt bästa, när du studerar.
    Du får också gärna ställa frågor till de som jobbar i CSN. Tanken med studiemedel är att man ska läsa utbildning som man klarar, som är "rätt för en" och om man känner eller fick veta av de utbildningsansvariga att utbildningen är kanske för svår, eller har fel inriktning, då ska man stanna upp och reflektera över vad som är bäst att göra: fortsätta och göra sitt bästa eller hoppa av utbildningen. Så länge du bedriver de studierna för vilka du fick studiemedel beviljad för, har du rätt att behålla de pengarna. Det är när du gör en ny ansökan, som CSN titta på dina studieresultat.
    Jag tänkte, när jag läste din fråga, även på en annan aspekt av studiemedel: längden, alltså det totala antal veckor med studiemedel. För eftergymnasial nivå är det begränsat till totalt 6 läsår om man läser på heltid. Och det spelar ingen roll om man endast tar bidragsdel eller lånar också, den studerande förbrukar sina studiemedelsveckor i alla fall.
    Du läser nu det tekniska basåret, som är en utbildning på 2 terminer på heltid. Om vi räknar bort de studiemedelsveckorna som du tar för att läsa basåret, har du kvar totalt veckor som räcker för 5 års heltidsstudier men du har redan tagit av dem (för studier på civilekonomprogrammet).
    Skulle du komma in på en lång utbildning, ny lång utbildning, t.ex civilingenjörsprogrammet, som är en 5-årig utbildning, kommer inte veckorna, för dig, räcka för hela den utbildningen. Det är bra att känna till det och planera för att klara av sin ekonomi. Det är ju oerhört tråkigt om man tvingas hoppa av utbildningen innan sista terminen på ett långt program "bara för att" man inte har råd att läsa klart. Att ansöka om ett studieuppehåll är i så fall en av möjliga lösningar, men det är inte garanterat att man får det beviljat. T.ex om ändringar i programmet planeras inom kort, då kan ingen garantera att man efter uppehåll kan uppnå kraven för examen (för att de kurser som "återstår att läsa" kanske då inte längre ges).

    Sammanfattning
    Läs information på CSN´s egen webbplats. Ställ frågorna till de som jobbar på CSN. Gör ditt bästa i alla studier som du bedriver. Och Lycka till!