Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vad framgår av informationen på skolverket.se/for-dig-som-ar.../studie--och-yrkesvagledare/gymnasieutbildning/infor-gymnasieingenjör, så ska man ha Examen från Teknikprogrammet "eller en likvärdig utbildning". Om du t.ex tar examen från ett annat program men sedan läser det tekniska basåret på högskolenivå (eller kanske på komvux eller på en folkhögskola) - så måste bedömning göras om din utbildning kan anses vara "likvärdig". Bedömningen blir upp till dem som gör antagning till TE4.
    Utifrån din ålder, så gissar jag på att det dröjer några år innan du skulle kunna söka till TE4 eller en annan eftergymnasial utbildning, och bestämmelserna kan ändras under tiden och även utbud - vad TE4 kommer erbjudas, om den kommer då över huvudet taget att erbjudas och även med vilka inriktningar.