Narimaun

    Hej! Jag har några funderingar kring Tekniskt basår på Chalmers. Från vad jag läste på webbsidan står det att "Varken meritpoäng eller meritkurser läggs till ditt meritvärde när du söker till Chalmers tekniska basår. Du kan inte tillgodoräkna dig några extrapoäng." Min fråga är hur funkar det om jag har ett utländsk gymnasiebetyg? Jag måste studera de grundläggande kurser som behövs (Svenska som andraspråk 1, 2 och 3. Engelska 5 och 6). Kommer dessa kurser räknas som grundbehörighet och höja mitt jämförelsetal eller räknas de som meritpoäng? Jag har redan matte 3C och behöver inte komplettera med några matte kurser. Med vänlig hälsning Narimaun Novak

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Du måste studera Svenska som andraspråk 1, 2 och 3. Engelska 5 och 6 - för att få grundläggande behörighet till högskolestudier, i Sverige. Alla högskoleutbildningar i Sverige kräver att man har godkänt betyg i svenska 3 och engelska 6 (eller motsvarande kunskaper som på ngt sätt är bekräftade, t.ex finns det tester man kan göra: i svenska är det TiSUS-test). Grundläggande behörighet har ingenting med Meritpoängen att göra. Meritpoängen är de extra-poängen för vissa "onödiga" kurser, alltså för kurser som inte krävs för att bli Behörig. Men just tekniskt basår på Chalmers inte accepterar just merit/extra poängen. Men att du ska läsa för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier har, som sagt, inget med Meritpoängen att göra.
    Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser. Lycka till!

    • : Tack! Så dessa kurser räknas allstå till mitt jämförelsetal och inte till mina meritpoäng? Mitt jämförelsetal ligger på 15,9 och vill veta om detta kommer att höjas genom grundkurserna.
    • Anna : Höjning av jämförelsetalet kan inte bli så stor... utan rätt så liten, men du ska ändå försöka få så höga betyg du kan. Har man jämförelsetal på cirka 15.0 kommer man med A betyget i en 100p.kurs höja den till 15.2 ... så det jämförelsetal du har idag kan du med fem st. 100p.kurser (om du får A i alla dem) höja till cirka 16.9, ej mer. Jag vill rekommendera dig att även göra högskoleprovet, för att då kommer du prövas i HP-urvalet, också, och med det får ännu en chans att komma in.