William

    Om man går tekniskt basår på Chalmers, vilket belopp betalar CSN ut varje månad? Det står att studierna är på gymnasienivå och att pengarna tas från ”gymnasiepotten” om man går basår, dvs det påverkar inte de 240 veckorna man kan ha studiemedel på högskolan. 1. Är det 1250 kr/månad som på gymnasiet? 2. Är det drygt 3000 kr/månad + ev. lån?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    du får gärna kontakta CSN och fråga dem, som just äger den frågan.
    Min gissning skulle vara att det är studiemedels-reglerna och inte studiehjälpen som gäller för basåret på högskolenivå. Och om jag har rätt och det är studiemedelsreglerna - då är det bidragsdel och lånedel och att man kan låta bli att låna eller låna delvis. Bidragsdel är 3.000 kr för fyra veckors studier på heltid.