Louise

    Hej! Jag är en 18 årig tjej som just nu pluggar ekonomilinjen i 3an på gymnasiet. Under 1an gick jag natur och har därmed avklarat biologi 1. Jag läser även "snabbmatte" så kommer även ha läst matematik 4 och matematik 5 när jag tar studenten. Till hösten funderar jag på att läsa tekniskt basår på KTH för att få en garanterad plats på en civilingenjörs utbildning men undrar om detta är en dum idé med tanke på att det enbart är fysik 1 och fysik 2 jag behöver för att få behörighet. Problemet är att om jag istället läser upp dessa 2 på komvux under hösten och börjar plugga till våren 2021 så kommer jag inte ha möjlighet att komma in på KTH civilingenjör industriell ekonomi vilket är utbildningen jag vill komma in på. Mitt meritvärde kommer ligga på runt 20. Jag undrar därmed hur jag bör göra? Och om man måste läsa om de kurser man tidigare gått när man går tekniskt basår. Undrar även lite skillnaden mellan att utbilda sig till civilekonom och civilingenjör industriell ekonomi, hur ser arbetsmöjligheter/ skillnad på yrken ut. Tacksam för svar! Mvh Louise

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    utbildningsutbud för högskoleutbildningar i Sverige med start hösten 2021 kommer att fastställas till mitten på mars 2021, när anmälningsperiod startar. Innan dess kan man inte garantera att t.ex basåret kommer att starta på just KTH. Basåren är de så kallade "för-utbildningar" som varje lärosäte bestämmer över helt självt, alltså i fall den utbildning kommer att erbjudas och vilka villkor som gäller. Och detsamma gäller även platsgaranti: om lärosäte erbjuder platsgaranti, då bestämmer lärosätet självt villkor för det: kan krävas att man läst alla kurser inom basåret och fått högre än bara "godkänt" på kurserna; platsgaranti brukar gälla för "någon av utbildningarna", alltså inte så att man garanterat får plats på precis den utbildning som man vill gå i första hand.
    Jag vill råda dig söka till basåret och samtidigt även till komvux. Biologi1 krävs, som regel, inte för att kunna komma in på ekonomiprogrammet, civilekonom eller civilingenjörsprogrammen, däremot krävs godkänt betyg i kemi till civilingenjörsprogrammen. Biologi kan dock krävas inför några få civilingenjörsprogrammen, t.ex om man läser för att bli civilingenjor-inom-bioteknik
    Om du både kommer in på basåret och på kurserna på komvux, så kan du antingen välja var du vill läsa - eller läsa på 2 ställen samtidigt, det är inte förbjudet. Sök läsa på komvux på distans (eller på "flex", om distans inte finns att välja eller om du inte kommer in på distans). Just fysik brukar vara svårt att läsa på distans pga laborationer som måste genomföras och som svårt att genomföra på distans. Komvux i många kommuner slutade ge kurser i fysik (och också ofta i kemi) på distans, men nu är det Covid-19 så fler distansmöjligheten skapades... Hur som helst, sök läsa kurser på komvux på distans, flex- eller kvällstid, så att du ska kunna läsa på basåret och på komvux samtidigt (om du bestämmer dig för det).
    Om yrket Civilekonom se framtid.se/yrke/civilekonom och om yrket Civilingenjör - framtid.se/yrke/civilingenjor

    • Louise : Menade kemi!
    • Julia :

      Utbildningar som du är intresserad av är 4-5 år långa och du ska även spendera tid innan civilingenjörsprogrammet på att komplettera, så du ska kunna bli utbildad civilingenjör tidigast om 6 år. På så lång tid kan arbetsmarknaden förändras väldigt mycket. Även nya yrken uppstår. T.ex fanns inte yrken som Drönarpilot, Hologramutvecklare eller VR-utvecklare för bara några få år sedan! Tips: läs avsnitt "efter utbildningen" på utbildningarnas egna webbplatser, ta kontakt med studerandeambassadörer och med studievägledare som jobbar på de utbildningar som du är intresserad av.
      Du blir snabbare klar om du väljer civilekonomprogrammet, som är 4-årigt och som du förhoppningsvis kan komma in direkt efter gymnasiet, utan att behöva komplettera. På så sätt kortar du ner tiden för "förlorad arbetsinkomst" (du kan ju inte jobba på heltid samtidigt som du läser).
      Du kan också söka till civilekonomprogrammet i första hand och till basåret - i andra. Om du kommer in på civilekonom, kan du se om du trivs med utbildningen genom att läsa första terminen. Du kan ju sedan hoppa av och välja att komplettera för civiling.programmet - men då har du redan erfarenhet av att ha läst på högskolenivå.