Elsa
    Hej! Jag är intresserad av att antingen studera till byggnadsingenjör eller inom datorteknik så jag undrar vad som är bäst, tekniskt basår eller komvux? Jag känner mig helt lost inom ämnet och har skjutit upp mina studier pga detta så jag behöver verkligen hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    jag vill råda dig söka till båda samtidigt och se om du får utbildningsplats på båda - det är endast i det fallet som du kommer att ha valmöjlighet... annars, så kan det mycket väl vara så att du kommer in på ett basår på högskolenivå men ej får plats på komvux; eller tvärtom - kommer in på komvux men ej på basåret på högskola/universitet.
    Det är nämligen Olika urvalsprinciper: när du söker till högskola/universitet, konkurrerar du med ditt meritvärde /ju högre gymnasiala betyg desto bättre/,
    men på komvux är det tvärtom - där är "personer med kort tidigare utbildning" som hör till prioriterade målgrupper, dvs komvux bryr sig inte alls om hur höga betyg du har och ju mindre utbildning du - sedan innan - har, desto snabbare och säkrare får du plats på komvux.
    Så - sök till båda alternativen och i fall du får plats på båda samtidigt, kan du höra av dig igen; så hjälper vi dig bestämma vilket av alternativen som du tackar Ja till.
    Vänligen
    ANNA