Emil
    Hej! jag kom in på Tekniskt basår distans på Chalmers men dom erbjuder inte en garantiplats inom det jag vill plugga vidare med. Jag har Förstått att jag inte kan använda mig av Tekniskt basår som behörighetskomplettering om jag skulle vilja plugga till civilingenjör I tex Lund. Jag vill så klart kunna välja fritt och inte vara bunden till de garantiplatser Chalmers utlovar.

    Skulle jag kunna parallellt med tekniskt basår boka prövning på komvux för att bli behörig för civilingenjörsprogrammen och komma in via Högskoleprov eller gymnasiebetyg? Jag behöver läsa upp Matte 4, Kemi 1 och Fysik 2 för att bli behörig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    du som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i hela Sverige (om du hittar var du kan anmäla dig, så klart).
    Du kan också ansöka om att samtidigt som du läser på tekniskt basår på högskolenivå också läsa komvuxkurserna - t.ex på kvällstid eller på flex- eller distans. Det är inte förbjudet att läsa på komvux och på högskola samtidigt. Det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man Läser en kurs, jämfört med att man endast gör prövning i den kursen. Men betygen från prövningar är jämställda med betygen som man får i slutet av en kurs, så inga nackdelar på det sättet.