Joanna
    Hej! Har läst teknik nu och går mitt sista år. Hur fungerar antagningen till det tekniska basåret? Behöver man läsa både fysik 1&2 samt kemi1&2 eller kan man bara läsa fysik och kemi 1?
    Hur blir det sedan när jag söker vidare till universitet? Hamnar jag i en annan urvalsgrupp från de vanliga gymnasiebetygen?
    Har tänkt läsa till civilekonom och där behöver jag bara matten, inte fysiken och kemin men har F i fysik och kemi. Kan jag på det tekniska basåret höja från exempelvis F till ett C? Eller bara till E? Vill höja mitt meritvärde.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, det tekniska basaret är en högskoleutbildning som kan ha lite olika innehåll på olika högskolor. Ibland erbjuder de platsgaranti i fall man klarar basaret med alla delkursen godkända. Höja meritvärde på tekniskt basår går inte för att man inte får räkna gymnasiet ihop med högskolan. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Joanna, jag vill förtydliga lite och ge dig ett lite mer utförligt svar.

    Du kan se t.ex. här http://www.hv.se/sv/utbildning/program?program=1190&event=17796
    om Platsgaranti efter det Tekniska basåret - det ges oftast lokalt /på samma högskola/ och enbart till "anslutande läsår" dvs inte längre fram, utan direkt efter basåret skall man in på samma högskola och läsa till ingenjör.
    Och här ser vi en annan variant "via Komvux" http://www.hv.se/sv/utbildning/program?program=1187&event=17803 på samma högskola.

    Det gäller att lusläsa och jämföra alla de olika Tekniska basår - på alla de högskolor/universitet som man kan tänka sig vilja/kunna läsa. Det finns ngt. som heter Naturvetenskapligt/Tekniskt basår också.
    Ibland ingår det Kemi 2 och ibland inte.
    Matematik är det också skillnad på - t.ex. i Stockholm och i Göteborg ingår det inte Matte 3 i basåret utan man måste ha ett godkänt betyg i Matte 3 när man söker men på andra högskolor (än så länge i alla fall) så läser man Matte 3 på basåret och behörighet är Matte 2 (oftast är det OK med 2a också, men ibland står det 2b eller 2c enbart).
    Det finns, alltså, inte en enda variant på ett "Tekniskt basår" - utan det finns variationer och ganska stora sådana ibland.
    Det som gäller allmänt att man inte kan höja sitt meritvärde på basåret. Basårsstudier ger BEHÖRIGHET men påverkar inte konkurrenskraft i betygen. Det är en regel som kommer från Antagning.se - gemensam antagning till högskolor/universitet i Sverige.
    Du kan läsa om det på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Basar/
    Om du vill även höja ditt meritvärde, kanske är det bättre att du söker till KomVux och får "vanliga gymnasiebetyg" som du kan använda i ditt Jämförelsetal och som kan påverka (förhoppningsvis höja) ditt Meritvärde.

    Hör av dig om du har fler frågor.
    Julia SYV