Mikael
    Min undran när det gäller tekniskt basår är följande:
    Om jag studerar tekniskt basår i t.ex. Stockholm kan jag då söka till Chalmers samma vår som jag läser i Stockholm?
    I och med att man inte är klar med alla kurser som krävs när man söker till Universitet.

    En fortsättning på tidigare angivna exempel, låt oss säga att detta går (att söka till Chalmers) tas jag då in i urvalsgruppen för högskolepoäng om jag har skrivit högskoleprovet eller hamnar jag "endast" i den speciella urvalsgruppen för de som läst tekniskt basår?

    Jag behöver läsa det som tidigare kallades Fysik B och Matematik E då jag aldrig läste det på gymnasiet finns det andra sätt än tekniskt basår som man dessutom kan läsa på hösten och gärna på distans?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du går ett tekniskt basår i Stockholm i höst så bör du kunna söka till Chalmers under vårterminen - 15. Du bör ju då bli behörig för start till höstterminen -15 - eftersom du hinner med att skicka in dina betyg innan kompletteringsdatumet i mitten på juni. Läs mer här om viktiga datum för ansökan https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/

    Med det tekniska basåret hamnar du i urvalgruppen BII eftersom du kompletterat din gymnasieexamen. Om du har gjort högskoleprovet så hamnar du ju även i denna urvalsgrupp. Läs mer om urvalsgrupperna här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Du-provas-i-betygsurvalet/

    Du kan även läsa fysik och matte på Komvux. Kolla med ditt lokala Komvux - ibland kan de ha vissa kurser som distans. /Lena, Syv