Max

    Hej! Jag läser tekniskt basår och har valt de "valfria" kurserna men känner att jag inte vill läsa något av de andra kurserna (Ma4, Ma Spec, Fysik 3), jag vill bara läsa Fysik 2 för att få en chans att kunna bli högskoleingenjör. Jag är medveten om att jag inte får en garantiplats om jag inte klarar alla ämnen men detta har ingen betyudelse för mig då jag har ändrat mig angående det jag vill plugga. Så min fråga är om man kan strunta i alla ämnen förutom Fysik 2 och ändå få bidraget eller måste jag prata med de ansvariga för kurserna och välja bort dom som jag inte vill läsa? Hur skulle det påverka mig inför framtida studier på högskola om jag skulle bli underkänd i de kurserna för att jag inte skriver tentorna/kuggar på dom?

    • Anna : Med "bidraget" menar du bidragsdel av studiemedel?
    • : Ja precis!
    • Anna : Jag har nu skrivit ett "svar". Jag hänvisar din fråga till CSN.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max,
    att studera på högre nivå än grundskola är i Sverige frivilligt.
    Om du med "bidraget" menar studiemedel, då riskerar du att inte få studiemedel nästa gång du ansöker om det om du inte kan uppvisa godkända resultat från de studier som du fick studiemedel för. Det är CSN som beslutar i frågor om studiemedel, så du får bäst info från CSN och inte från oss på FRåGA SYV som inte fattar några beslut om studiemedel och kan i princip endast återberätta för dig vad som står på CSN´s webbplats. Om du hoppar av en del av studier, då läser du från avhoppsdagen i mindre omfattning än den som du fick studiemedel för. Om du då inte meddelar CSN och avstår från den delen av studiemedel som du inte längre har rätt till, blir du återbetalningsskyldig. Det står på CSN´s webbplats. Du kan både läsa på www.csn.se och kontakta CSN och få svar på telefon eller e-post.
    OBS! även om du inte lånar pengar utan endast tar bidragsdel av studiemedel, gäller samma regler vad gäller godkänt studieresultat och att du måste meddela av hopp (även om du hoppar endast från en del av dina kurser).