Dennis
    Hejsan! går just nu ett tekniskt basår men känner att detta inte var något för mig. Så undrar om jag nästa termin bestämmer mig för att söka exempel till sociolog kommer jag få problem med att ta lån och studiebidrag eftersom jag har det nu eller behöver jag klara en viss % av kurserna för att kunna söka lån nästa termin?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Dennis,
    du ställer en fråga som bäst besvaras av CSN, pga det är där beslut om beviljande av studiemedel fattas. Allmänt gäller att man ska klara studierna för vilka man tar studiemedel (och det spelar i detta fallet ingen roll om man lånade pengar eller endast ansökte om bidragsdelen). Men "klara studierna" menas att man fick godkända betyg i kurser man läste under tiden man fick studiemedel. Hur stor % av poängen/kurserna som man måste klara av - beror lite på... Bäst är det att klara av 100% av kurserna/poängen.
    CSN kan ge avslag på olika grunder, och tillfredsställande studieresultat är en sådan Grund. Det kan finnas andra som t.ex obetalda studieskulder sedan innan eller att dina studiemedelsveckor tar slut. Läs gärna info på www.csn.se och vid frågor om vad gäller just i din situation, vänd dig till CSN.