oscar

    Hej! Tänkte satsa på högskoleprovet för att kunna komma in på ett tekniskt basår i höst. Men om högskoleprovet ej skulle bli av eller om det går dåligt så hade jag tänkt göra basåret genom komvux. Hur lång tid skulle det ta att bli klar med basåret genom komvux om man jobbar samtidigt (7-16 mån-fre). Alltså om man till exempel skulle läsa den på 50%. Skulle man hinna bli klar med den till året där på? vår eller höstterminen för att söka in till civilingenjör linje i högskolan. Skulle man hinna att samtidigt att höja betyg i andra ämnen också?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,
    om man läser utbildning som tar 2 terminer på heltid - på halvtid, då tar det 4 terminer.
    Exakt vilka kurser du behöver läsa, t.ex om du behöver läsa både Matematik 3 eller endast 4, eller om du behöver läsa biologi, vet jag inte (för det uppger du inte i din fråga).
    Exempel: om du behöver läsa Fysik1a och 2, Kemi 1 och 2 samt Matte 3 och4, så är det kurser á sammanlagt 650 gymnasiala poäng, som på heltid (med studieinsats på 40 timmar per vecka) läses på 32,5 veckor och på halvtid - på 65 veckor. Komvuxterminerna bruka vara kortare på hösten och lite längre på våren. Hur som helst är det rimligt att anta att det skulle kunna gå att läsa kurser á 650 gymn.poäng på halvtid på tre terminer. Dock är det tufft att jobba heltid och läsa på halvtid samtidigt. Dessutom ingår det i kemi och fysik laborationer som ofta kan göras endast på plats, på skolan - så du kan för det behöva ta ledigt från jobbet, även om du läser på komvux på distans. Kanske vinner du på att läsa fysik och kemi på kvällstid och matte på distans. Beror också på vad komvux i din kommun kan erbjuda, för att det är inte alltid som kvällskurser i alla ämnen erbjuds.