Joanna
    Hej!

    Jag undrar om det går att komma in på ett tekniskt basår utan fullständiga gymnasiebetyg? Hade en del F när jag gick ut gymnasiet.

    Undrar även, om det då skulle gå att komma in (vare sig utan fullständiga gymnasiebetyg eller ha kompletterat på komvux), vad som händer med betygen från det tekniska basåret om man inte skulle välja att plugga vidare just då? Finns de betygen kvar, så om man senare vill läsa vidare att det alltså står att man då läst exempelvis fysik 2, matte 4 osv?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Joanna!
    "Tekniskt basår" kan olika utbildningar kallas för:
    om det är utbildning på högskola då krävs det alltid Grundläggande behörighet dvs Examensbevis + godkänt betyg i Matte 2 eller 3 (olika på olika högskolor det där med matte, men lägst Matte 2)

    om det är utbildning på Komvux - då finns inte kravet på Grundläggande behörighet utan det är då ett paket av gymnasiala kurser som är ihopsatta till en heltidsutbildning.

    Att sedan läsa vidare på högskola efter Tekniskt basår på Komvux kan du ändå inte utan Grundläggande behörighet för att den krävs alltid för alla utbildningar på högskola - därför är det lika bra att skaffa sig den (om du planerar läsa på högskola).

    Alla kurser som du får betyg i - både på Komvux och på högskola, finns kvar, registrerade i olika register och du får också pappersbetyg, som du bör spara och kan uppvisa sen vid behov.

    Tips: se på www.yhguiden.se om du hittar någon intressant utbildning där. Utbildningar på Yrkeshögskola kräver inte grundläggande behörighet (som krävs på högskola). Även om man inte uppfyller de behörighetskrav som ställs på en viss yrkeshögskoleutbildning, bör man ändå söka om man är intresserad av utbildningen eftersom 20% av sökande till varje YH får tas in utan att de är behöriga.

    Hälsningar
    Mikael SYV