Alexander
    Hej!

    Istället för att läsa ett program så har jag valt att plocka ihop en utbildning med fristående kurser på distans, med målet att ta ut en teknologie kandidatexamen inriktning byggteknik. Jag läser på distans för att jag inte vill vara platsbunden till ett lärosäte eller stad. Jag vet vad som krävs för att ta ut en kandidatexamen i detta, minst 90 HP inom mitt område byggteknik, ett visst antal poäng inom matematik (olika antal beroende på lärosäte) och totalt 180 HP.

    Det jag undrar över är hur jag ska gå tillväga med mitt examensarbete.
    När jag klarat alla mina kurser och tagit mina HP och bara examensarbetet kvarstår, vart vänder jag mig då?
    Vilket universitet kan jag skriva examensarbetet på och få min examen utfärdad?

    Jag bor och arbetar nu i Oslo och läser som sagt fristående kurser på distans i Sverige. När det blivit dags för mig att skriva mitt examensarbete för att kunna ta ut min examen, säg att jag t.ex. får skriva mitt examensarbete genom Liu (har läst flertalet av mina kurser där), kommer jag då behöva flytta till Linköping och skriva mitt exjobb där genom liu?
    Eller kan jag leta efter företag här i Oslo att skriva mitt exjobb på, men genom en handledare på Liu och i samarbete med Liu?
    Har försökt hitta information om detta på nätet men inte hittat något glasklart svar, men har läst om att studenter gjort liknande upplägg och skrivit sina exjobb i en annan stad än där de haft sin handledning för exjobbet.
    Brukar detta funka, eller kommer jag behöva flytta till den stad i Sverige där det lärosäte finns som jag kommer skriva mitt exjobb på?

    Mvh,
    Alexander

    2 Svar

    Daniel SYV

    hej Alexander,

    du måste hitta "Kandidatkurs" inom den inriktning som passar in på dina tidigare studier så att du kan "knyta ihop" säcken och ta ut "kandidat". Kika gärna på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Kandidatkurs och vänd dig direkt till studievägledningen på den eller de högskolor/universitet där en passande kandidatkurs erbjuds.

    Ang. om det finns på distans eller inte - så finns det bl a olika typer av "distans"... t.ex finns det "distans Med Obligatoriska träffar" och i så fall behöver man inte flytta till studieorten.
    Det bästa för dig för att få så korrekt info som möjligt är att vända dig direkt till studievägledare på just det lärosäte där kandidatkurs i relevant ämnesområde erbjuds.

    Hälsningar

    Daniel

    Daniel SYV

    hej Alexander,

    du måste hitta "Kandidatkurs" inom den inriktning som passar in på dina tidigare studier så att du kan "knyta ihop" säcken och ta ut "kandidat". Kika gärna på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Kandidatkurs och vänd dig direkt till studievägledningen på den eller de högskolor/universitet där en passande kandidatkurs erbjuds.

    Ang. om det finns på distans eller inte - så finns det bl a olika typer av "distans"... t.ex finns det "distans Med Obligatoriska träffar" och i så fall behöver man inte flytta till studieorten.
    Det bästa för dig för att få så korrekt info som möjligt är att vända dig direkt till studievägledare på just det lärosäte där kandidatkurs i relevant ämnesområde erbjuds.

    Hälsningar

    Daniel