Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,
    beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg.
    Kanske kan man på förhand samla in FRÅGORNA - vad deltagare vill veta? och försöka svara på de frågorna under informationstillfälle... kanske inte bara det men bl a svara på deras frågor.

    Allmän info om utbildningar i Sverige:
    1. Grundskola är obligatorisk - grundskolekurser för vuxna finns på Komvux och på folkhögskolorna;
    2. Gymnasiet är frivilligt - om gymnasiet för ungdomar se www.gymnasieguiden.se
    och om gymnasiet för vuxna - Komvux i olika kommuner; gymnasiekompetens kan man även få på en folkhögskola;
    3. Eftergymnasiala utbildningar: folkhögskolorna, yrkeshögskola; KKU; högskolor/universitet, och så kan man >> studera på egen hand - bedriva Självstudier.
    4. Yrkesutbildningar: kan finnas på Komvux, på folkhögskolorna, eller som Arbetsmarknadsutbildningar>>; och så finns det Arbetsplatsförlagda utbildningar>> (som inom vissa yrken är "oundvikliga", dvs utbildning finns inte att få på annat sätt än genom att först bli anställd).
    5. Övriga utbildningar: Studieförbund, Kulturskolor, utbildning med privat lärare/läxhjälpare; utbildningar utomlands - var god se info "Studier på svenska utomlands">>.

    Liselotte

    Vilken utbildning krävs för att få jobb?
    Reglerade yrken >> - inom dem är det mycket strikta krav och endast de som uppfyller alla kvalifikationer (ofta krävs det legitimation eller ett certifikat/diplom som påvisar att man är "godkänd som yrkesutövare");
    Förare av fordon, var god se yrkespresentation Chaufför - här måste man ha körkort av rätt klass eller certifikat (för rätt sort fordon).

    Men för de flesta yrken - är det väldigt mycket upp till en arbetsgivare att bestämma vem som får jobbet. Det finns också "traditioner" som t.ex att till kuratorstjänster anställa socionomer med påbyggnadsutbildningar - men egentligen får arbetsgivare anställa med andra utbildningar också och det finns exempel på det, men inte många.
    En stor utmaning kan ligga i att få de nyanlända vuxna att förstå och börja tro på att det ej funkar i Sverige på samma sätt som i deras hemland... vår erfarenhet är att många som kom till Sverige i vuxen ålder tror att en viss utbildning ger med automatik ett viss jobb efteråt /för så är det i många andra länder/.

    Som du säkert själv vet mycket väl, gäller det även att ha de "rätta personliga egenskaper" + en smula tur. Enbart "rätt utbildning" ger många ggr inte ett visst jobb. Det vet vi som jobbar med de frågorna, men många som kom till Sverige i vuxen ålder blir mycket förvånade när de hör detta. Det kan ta tid att "smälta" den info och börja tro på att så är det i Sverige.

    Tips till dem som har yrkesutbildning från sitt hemland: jämför med samma yrke i Sverige; det är inte alltid samma villkor inom samma yrke... ex. utländska lärare blir mycket förvånade över hur läraryrket i Sverige ser ut (i utlandet är lärare ofta vana vid mindre klasser, föräldrarnas ansvar och inblandning i hur eleverna uppför sig i skolan, att det är mycket bättre disciplin, att lärare har stora befogenheter och kan bestraffa elever på olika sätt, att det finns betyg i "uppförande" och att lärare har hög status i samhället).
    Även inom andra yrken kan stora skillnader finnas och innan man satsar på att komplettera sin utländska utbildning - råder vi att undersöka hur samma yrke "ser ut" i Sverige.

    Det bästa är kanske att hitta ett yrke som man är intresserad av och se i yrkespresentationen på Framtid.se vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.

    Men vill man - så kan man söka info på olika sajter som på olika sätt har med utbildningar att göra:
    www.gymnasieguiden.se
    www.folkhogskola.nu
    www.yhguiden.se
    www.studera.nu - högskolornas gemensam sida; www.antagning.se - här gör man ansökan till svenska högskoleutbildningar;
    www.framtid.se/studier + www.framtid.se/information/yrkesvux + www.framtid.se/information/studieforbund